Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av xAx
#1381707
Hej,

Hur länge är det motiverat, vettigt och meningsfullt att ha en bil helförsäkrad? Själv har jag en helförsäkrad V70 III -08 i bra skick med ett uppskattat marknadsvärde om 50-70 000 kr. Den har rullat 18.000 mil. Kanske dags att fundera på halvförsäkring?

Emotser svar och diskussion med stort intresse.
#1381718
Det enkla svaret är att du kan sluta med helförsäkring den dag när du (enkelt) kan leva med att skriva av hela bilens värde.

När det inträffar är synnerligen individuellt.

När jag kommer ner kring 50.000 i värde och om det är en dyr helförsäkring brukar jag sluta.

Jag har en granne som aldrig haft sin bil helförsäkrad. Enligt honom kan han nu totalkvadda en bil och ändå tjäna på det tack vare den lägre premie han haft under åren.

I slutändan är det din ekonomi och riskvillighet som styr.
#1381720
Precis som Malmström säger. När du med en axelryckning kan ta smällen att förlora hela bilens värde.

Sen finns det andra fördelar med helförsäkring också.

Ofta är det ju några tusenlappar om året vi pratar om i premie, inget jag tycker är något större problem att avvara för att få fördelarna med helförsäkringen och säkra upp en eventuell förlust, men vi är alla olika.
#1381722
Det finns undersökningar som titta just på den här typen av riskvillighet.

De flesta av oss tycker inte om "negativ" risk. Dvs att du vid otur kan få betala rätt mycket pengar. Majoriteten föredrar "positiv" risk, t.ex. aktier, spel på trav etc, där du kan vinna pengar. Vid positiv risk är många beredda att satsa en hel del pengar på rätt dåliga odds -- titta bara på lotto. :-)

I slutändan tenderar svenskar att vara överförsäkrade och lägga för mycket pengar på att minska risker. Men så kör vi också gärna Volvo.
#1381725
Marknadsvärde är något diffust, försäkringsbolagen har egna "tariffer". Frågan gäller nog mer om vad du kan köpa en sådan bil för idag. Jag menar om du skulle byta bilen idag hade du inte köpt en V70 - 08 utan en betydligt nyare modell (förmodar jag). Skulle det bli inlösen får du kanske 50 - 70% av dom 80000 och får då kanske "hosta upp" 200000 till en bil du vill ha. Kan du då "räkna bort" skillnaden mellan hel och halv försäkring under några år så blir det ju några tusenlappar att "sätta in" i nya bilen.
Hoppas du förstår vad jag menar, det var inte riktigt lätt att "sätta på papper" vad jag menar......
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]