Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Crfx
#1381036
Hello
Jag funderar på att köpa min första diesel
Vi är ute efter en problemfri bil sätter ekonomi före effekt
Vi började att kolla V50 109-136 hk läst om partikelfilter rusande motorer på dessa modeller det känner jag att kanske inte är nån fara för vi kommer att långköra med bilen
Men som jag förstått så är kopplingsbyte vanligt på dessa gäller det samma på V70 med dessa motorer ?

Kom gärna med tips på bilar som ni tror är bra val
Inte nödvändigtvis Volvo

Tack på förhand
av MickeM
#1381060
Kopplingsbyte på dieslar är nästan alltid för att dubbelmassesvänghjulet havererar. Där är dieslar kraftigt överrepresenterade.
Alla dieselmotorer med manuell växellåda har det oavsett bilmärke.

Problemfritt ägande är alltid till stor del tur/otur.
Men ju mer avancerad bilen är, ju mer potesiella felkällor.
Det finns väl inga riktiga bottennapp dieselmotormässigt. Det skulle vara Subarus diesel då före 2009. NÄR (inte om) ett vevlager ger sig, är det nog inte längre ekonomi i att laga dom.
Automatlådor finns det bottennapp.
CVT automater är inte bra än. Nissan sämst.
Tidiga robotväxlade manuella som tex VAG's DSG och dom första modellerna av Ford's Powershift är också otäcka. DSG blev betydligt bättre efter något år.
Powershift, mfl blev alla mycket bättre runt 2012 med väskekopplingar , men då är oljebyte i vätskekopplingen 1kr/milen.
(Ca 6000kr för oljebyte var 6000mil)

Rusande Dieslarna är ju lite körstilsrelaterat.
= Mycket korta körningar kan ge diesel i oljan så den ökar i mängd. Kam bero på att den inte fått göra klart en regenerering på flera starter.
Men då ska man fundera på om bilen är nödvändig öht.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1381080
Beror ju en del på budget också. De enklaste och snålaste dieslarna är de första commonrail utan partikelfilter, virvelspjäll och massa EGR. Dessa har dock generellt hög skatt istället. Fransmännen har nog längst och bäst erfarenhet av små dieslar. Man får ju även en Saab för kaffepengar som har fiat's beprövade dieslar från Alfa 159 faktiskt
av Lövet
#1381091
2,0d skulle jag säga är det sämsta valet i Volvos sortiment - mycket fel om man inte underhåller oavbrutet. Skulle satsa på typ en V70 D3 femcylindrig. Verkar vara tämligen befriad från typfel och har inget underhåll på partikelfilter.
av Crfx
#1381142
Tack för svar
Jag glömde att ange prisspannet de ligger upp mot 80k
Gäller även det att V70 115-136 har annan koppling i jämförelse mot v 50
av Lövet
#1381182
Crfx skrev:Tack för svar
Jag glömde att ange prisspannet de ligger upp mot 80k
Gäller även det att V70 115-136 har annan koppling i jämförelse mot v 50
En sån här med nybytt kamrem är inget dåligt köp https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/90021443
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]