Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1378600
Här kommer senaste inslaget i raden med "Frankenstein"-lösningar. Se och låt er förfasas :-D

Det här har jag funderat på i flera år: hur kollar man själv enkelt upp att hjulen är bra balanserade? Ibland får däckfirmorna till balanseringen riktigt perfekt, andra gånger inte. Och så tappar man förstås vikter emellanåt. Så jag vill kunna kolla upp balansen själv innan jag skiftar mellan S/V-hjul. Att köpa en balanseringsmaskin bara för detta är ju lite svårt att motivera. :P Har kollat på youtube och sett Harbor Freights balanseringsmanick men blev inte helt imponerad. Jag vill centrera på monteringsyta och styrtapp precis som när hjulet sitter monterat på bilen, inte på en kona.
Från tanke till handling. :-) Tyvärr hade jag ingen lämplig aluminiumbit att utgå ifrån men jag hittade en bit 28mm tjock bänkskiva av stavlimmad bok i garaget, den fick duga! Hoppas den inte ändrar form när luftfuktigheten varierar.. Sågade ut en rundel på 90mm, det är precis vad min minisvarv mäktar med
IMG_20200501_104910_DxO_800.jpg
IMG_20200501_104910_DxO_800.jpg (148.6 KiB) Visad 2945 gånger
IMG_20200501_113730_DxO_800.jpg
IMG_20200501_113730_DxO_800.jpg (106.54 KiB) Visad 2945 gånger

Basplattan fick bli 11 mm tjock. Diametern upptill ska vara så exakt 65.0mm som möjligt för att efterlikna navets styrtapp
Styrhålet (5mm) för dubben måste borras utan att man tar ner träbiten, perfekt centrering är nyckeordet!
IMG_20200501_121326_DxO_800.jpg
IMG_20200501_121326_DxO_800.jpg (123.97 KiB) Visad 2945 gånger

Och så behöver man en metalldubb som passar i hålet. Även den bör svarvas i ett stycke så centreringen blir perfekt. Tog en bit 6mm silverstål och svarvade ner till 5.0mm. På ansatsen mellan 6 och 5mm ska det ligga en bricka som fördelar tyngden mot träpluggen. Radien på spetsen är ca 1mm.
IMG_20200501_130628_DxO_800.jpg
IMG_20200501_130628_DxO_800.jpg (95.46 KiB) Visad 2945 gånger

Dubb och bricka på plats. Här är det en lite längre dubb som jag gjorde för att öka känsligheten.
IMG_20200502_144432_DxO_800.jpg
IMG_20200502_144432_DxO_800.jpg (131.87 KiB) Visad 2945 gånger

Och på toppen monterade jag fast ett runt vattenpass (från BT) med dubbelhäftande tejp. Visst blev det snyggt? :party:
IMG_20200502_144407_DxO_800.jpg
IMG_20200502_144407_DxO_800.jpg (125.26 KiB) Visad 2945 gånger

Fixade en lämplig ställning. Under dubben behöver man en metallbricka. En gammal 50-öring i koppar fungerar perfekt!
Edit: 50-öringen funkar fint vid "spin"-testet, det är bara bra att dubben äter sig ner i koppar i stället för att halka av.
Vid statisk balansering får man bättre känslighet med en plan stålbricka så att man minimerar kontaktytan vid dubbens spets.
IMG_20200502_144630_DxO_800.jpg
IMG_20200502_144630_DxO_800.jpg (96.26 KiB) Visad 2945 gånger

In med pluggen i hjulet. Här visade det sig att hålet i fälgen är någon tiondel större än navets 65.0mm. Lite beräkningar visar att 0.1mm offset mellan nav (eller plugg) och fälg ger 7.5 gram obalans ute på fälgkanten så sådant glapp får inte existera! Det blir förstås samma problem när man monterar hjulet på bilen, jag funderar på att lägga två varv tejp runt styrtapparna (på bilen) hädanefter. Det bruna kladdet på insidan av fälgen är för övrigt inte smuts utan Hagmans rostskyddsvax ;-)
Men iallafall, träpluggen fick också två varv kontorstejp runt om för att fylla upp glappet. Pluggen ska ju efterlikna navet på bilen, inte kompensera för fel i fälgarna. Annars kunde jag föralldel ha gjort pluggen 65.1mm i diameter
IMG_20200502_144845_DxO_800.jpg
IMG_20200502_144845_DxO_800.jpg (106.07 KiB) Visad 2945 gånger

Hjulet upplyft, statisk balansering pågår!
IMG_20200502_145620_DxO_800.jpg
IMG_20200502_145620_DxO_800.jpg (67.21 KiB) Visad 2945 gånger

Hurra det fungerar! Jo det visar sig att lagrinspunktens (läs spetsen på dubben) höjdläge påverkar hur känslig anordningen blir. Om lagrinspunkten ligger högt ovanför hjulets tyngdpunkt i höjdled (den ligger ca 20mm under monteringsytan på just mina vinterhjul) så blir känsligheten låg. Ligger lagringspunkten exakt i tyngspunkten blir känsligheten högst (indifferent jämvikt). Hamnar lagrinspunkten under tyngdpunkten så kommer hjulet att vippa vid minsta obalans. Jag gjorde ett par dubbar med olika längd, antar att tygdpunkten ligger lite annorlunda på sommarhjulen, det återstår att se. Dubben går alltid att göra längre genom att montera fler brickor mellan dubb och träplugg.

Sen inser jag att pluggen inte blev perfekt centrerad över dubbspetsen. Om jag vrider pluggen i fälgen så flyttas punkten där jag ska placera balansvikter för att få vattenpasset i mitten. Hmm skulle nog använt aluminium i stället för bok :-D Alright, jag får göra fyra mätningar med pluggen vriden 0, 90, 180 och 270 grader relativt fälgen och så så balanserar jag på den positionen som ger bästa "medelvärdet". Det bli nog rätt nära perfektion i alla fall, det handlar om enstaka gram.. :-)
IMG_20200502_145632_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20200502_145632_DxO_PL_1920.jpg (195.5 KiB) Visad 2945 gånger

Och så det roligaste av allt, den dynamiska balanseringen. Jag sätter snurr på alltihop med en borrmaskin som jag monterat en 200 mm spånplatterundel klädd med skumtejp på. Fasen.. kan man inte ladda upp film här? Det är ju spektakulärt att titta på! :-D
Edit: film kommer men inte i dag!
Största lärdom från experimenterandet:
1. Man måste få ner det radiella glappet mellan nav och fälg till mindre än en tiondels millimeter för perfekt balans
2. Trä krymper mer tvärs fibrerna än längs när fuktkvoten minskar. Skräp också, jag måste försöka hitta en aluminiumbit! :oops:
Senast redigerad av 12 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1378614
Du sitter i karantän/isolerad eller? ;-)


Snyggt jobbat!
#1378616
Detta är vad vi använde på - 60 och - 70 talet. Statisk balansering är bra till att väga av ojämnheter i tillverkningen. Sedan snurrade vi fart på hjulet och kunde med en färgpenna på axeln hjulet vilar på märka ut den dynamiska obalansen. Det är den som är problemet när när däcken är svåra att få bra. Däcken idag (stora fälgar, lite gummi) är svårare än än dom däck och fälgar som fanns igår. Används nog bara till MC-däck idag
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
#1378634
Den såg ut ungefär som denna, men man kunde lossa och släppa ner en hylsa på axeln under konan och då började det "vobbla" och man kunde märka av med en märkpenna och sätta 2 motstående vikter efter märkningen.
51kQ-Y5o4GL._SY355_.jpg
51kQ-Y5o4GL._SY355_.jpg (10.18 KiB) Visad 2839 gånger
#1378636
MartinS skrev: fre 08 maj 2020, 06:17 Du sitter i karantän/isolerad eller? ;-)
Är deltidspermitterad pga Covid-19, hur visste du det? :-D Karantän var över för en månad sen..
Nu har jag beställt en aluminiumbit som ska få ersätta träbiten. Den ändrar uppenbarligen form med luftfuktigheten.. :oops:
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1378764
Coolt Erik man måste ha nått o pyssla med även i själva hemmet.
Jag brukar bygga en och annan hoj här hemma eller moped. Eller så gör jag en tavla det har jag gjort många :laugh: .
Polerar lite alu och rostfritt i badrummet. Du bor lixom jag själv vad?.

Ska bli ball o se filmen du sade nått om
#1378863
gubbstrutt skrev: lör 09 maj 2020, 00:59 Coolt Erik man måste ha nått o pyssla med även i själva hemmet.
Det är inte bara terapi, det känns så ju skönt när man lyckas få superbalans i däcken.. Inte en vibration, inte en krusning bara svagt susande när man rullar fram :-)
Av experimenten så har jag lärt mig hur viktigt det är att eliminera radiellt glapp mellan nav och fälg. Har länge misstänkt att det är därför man får vibrationer med hjulen monterade på bilen trots att de var i perfekt balans på däckfirmans maskin..
Pausar projektet några dagar tills aluminiumbiten och de nya sommardäcken anländer, sen kommer fortsättning :P
Användarvisningsbild
av js1
#1554091
Kul att hitta denna tråd. Jag ska fixa en ”puck” och börja experimentera :-D
Jag tänkte få svarvat en puck i lämplig storlek med centrumhål 57,1 mm. Sen köper jag en navring 57,1 till 63,4
Så klarar den båda bilarnas hjul.
Hur långt från tyngdpunkten är bäst att lägga dubbspetsen för ”lagom” känslighet?
#1554096
js1 skrev: tor 07 sep 2023, 22:14 Hur långt från tyngdpunkten är bäst att lägga dubbspetsen för ”lagom” känslighet?
Tydligen mätte jag upp 20mm, står i texten ovan :-)
Ju närmare, ju känsligare.
När jag skrev det här hade jag uppenbarligen inte kommit på hur man gör dynamisk balansering med "pucken" och borrmaskin. :P
Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]