Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1377711
Jag motsäger på inget sätt att det finns VEA-maskiner som drar mycket, eller tom kopiösa mängder olja.

Däremot ifrågasätter jag ditt påstående om att "Volvo har godkänt 1 liter/100 mil. Helt galet. Tar man en semester resa får man ta med en dunk med olja."
Siffror från volvoverkstäder man sett på forumet brukar annars ligga runt 1,5-2 liter/mil som gränsvärde för hög oljekonsumtion.
Användarvisningsbild
av snepo
#1377800
Cotag skrev:Jag motsäger på inget sätt att det finns VEA-maskiner som drar mycket, eller tom kopiösa mängder olja.

Däremot ifrågasätter jag ditt påstående om att "Volvo har godkänt 1 liter/100 mil. Helt galet. Tar man en semester resa får man ta med en dunk med olja."
Siffror från volvoverkstäder man sett på forumet brukar annars ligga runt 1,5-2 liter/mil som gränsvärde för hög oljekonsumtion.
1 liter/100 mil låter otroligt. Köper det om det vore 1 liter/1000 mil.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1377846
Jag har haft VEA D4 i mina sista 3 bilar och har ALDRIG fyllt på någon olja mellan service besöken !!!
av intruder1400
#1381684
Tompan60 skrev: lör 02 maj 2020, 18:54 Skulle inte gärna köpa en VEA motor. Många trådar här om hög oljeförbrukning.

Volvo har godkänt 1 liter/100 mil. Helt galet. Tar man en semester resa får man ta med en dunk med olja.

Jag har en v70 med 2.4 D motor. 5 cylindrar. Går fint. Risken med den är om aggregatremmen går av så tar den med sig kamrem med haveri som följd. Liten risk om man håller koll på rem och att AC pumpen låter bra. Partickelfilter behöver aldrig bytas.

Men VEA motorer är Volvos sorgebarn.
Har du läst tråden ?
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]