Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1465647
William85: I en sådan ny bil har du förmodligen inte bytt kylarvätska från leveransen av bilen. Då borde ju en Volvoverkstad ha järnkoll på vilken bokstavsbeteckning bilarna är utrustade med.
Det är ju så att man byter inte kylarvätska i onödan nu längre. Det finns inga intervaller i serviceprotokoll och annat. Det står bara: Kontrollera kylarvätskan om den håller måttet för kallaste fryskydd. (Jag vill minnas att det skall vara minus 35 - 40 grader?) Fyll på om det behövs. Kontrollera också renheten. Alltså kolla om vätskan är missfärgad, grumlig eller innehåller "grus" och rostflagor. Skulle det vara någon sådan anmärkning så byter man. Annars rör man inte kylarvätskan.
Därför tror jag att du har Volvo Original.
av William85
#1466551
Ska inte göra någon höna av en fjäder men det verkar finnas dessa två artikelnummer

9437650 Blå fram till 2016, troligen glykol "G48" enligt obekräftade nätkällor
31439720 Grön från ca 2016, troligen glykol "G64" enligt obekräftade nätkällor, denna ersätter också den gamla hos Volvo så bör vara helt blandbar.

Enligt Vida bör jag ha det första numret 9437650 som borde vara blå från fabriken, dock är min kylvätska Gul - så det var lite ologiskt. Men det är skitsamma egentligen då det verkar funkat under mina 4 år som ägare och om ett par år blir det bytt vid kamremsbytet, så toppade upp par deciliter för att komma över Min-nivån och inte trigga givaren. :)
av Rådlös
#1542295
Det har gått några månader i tråden, men jag upprepar: Färgen har ingen som helst betydelse. Ren glykol är färglös. Färgämnet är bara tillsatt (lagkrav) för att ingen skall tro att det är vatten eller något annat drickbart. Etylenglykol är ett starkt gift!

Lite överkurs. Det går att köpa färglös glykol om man skulle vilja ha det. Mekonomen bl.a har haft det tidigare. Förmodligen innehåller den ingen korrosionsskyddsvätska heller?
av Erik Å
#1542315
Märk skillnaden; propylenglykol anses vara ogiftig, den används som bas i hudsalvor t.ex. Den har t.o.m. ett E-nummer, E 1520, för användning som livsmedelstillsats
Etylenglykol är däremot rejält giftig, inte helt ovanligt att hundar dör efter att ha slickat i sig från pölar av läckt kylvätska.
Båda finns att köpa som kylvätska men tydligen har etylenglykol någon teknisk fördel (eller om den möjligen är billigare), eftersom flertalet biltillverkare använder denna..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1542393
Frugans Passat (numera utbytt till en Subaru XV) hade propylen glykol. Så jag har en c:a ½ liter stående kvar efter den........

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]