Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 20FJan
#1375419
Vilken sort är det? (OAT, HOAT eller SI-OAT)
Vilken annan sort är jämförbar eller kanske ett bättre alternativ, den här djungeln är ju lagom förvirrande med G30, G40 eller G12++, G13 osv, färgen är ju inget att gå på vad jag förstått...
Vilken livslängd är det på Volvo-glykolen, är det en long life som byts efter 5 eller 6 år?

Bild
av Rådlös
#1375443
Träd ut ur djungeln och rikta in dig på att du skall ha Etylenglykol. Det räcker så. Allt annat är bara förvirrande och i vissa fall bedrägligt.
Det finns två sorters glykol, Etylenglykol och Propylenglykol. Den första är den överlägset vanligaste och förhållandevis billigaste. Men den är dödligt giftig!
Den andra, Propylenglykol anses vara lite miljövänligare men är ingen hälsodryck och den är markant dyrare. Dessutom tämligen ovanlig. Dom båda fungerar som frysskydd och korrosionsskydd, så i det avseendet är det ingen skillnad, men beakta det tidigare som jag skrev. Man skall inte blanda don här två. Det blir en brun sörja och rykten säger att det kan bildas slamproppar.
Livslängden blir så länge kylarvätskan håller lägsta frysskyddvärdet och att kylsystemet inte blir förorenat eller grumligt. Det kan i dom bästa fallen bli väldigt länge, 10 - 15 år om du har tur. Om du kollar i instruktionsboken eller på ett serviceschema så ser du att det finns inget fastställt intervall för glykolbyte. Man byter om den inte håller måttet på frysskydd eller om det har blivit förorenat.
Så du skall köpa Etylenglykol! Och ett tillägg, bry dig inte om någon färg på glykolen. Den har ingen som helst betydelse. Ren glykol är färglös! Färgen är tillsatt av tillverkaren för att ingen skall tro att det är vatten eller något annat drickbart.
Etylenglykol i valfri färg.

Dom förkortningarna du har där tror jag är amerikanska beteckningar och där har dom olika regler. Det är olika i olika delstater. Kanske gift- och miljölagstiftning? Men du skall leta efter Etylenglykol. (Volvos "egen" glykol är för övrigt Etylenglykol om det inte står något annat på dunken)
av Erik Å
#1375457
Så länge man använder Volvo original glykol så sägs den aldrig behöva bytas.. Har diskuterat detta med (Rejmes) verkstadsfolk, de tyckte att eftersom man fyller på ibland så byts vätskan på sikt. Nae det tror jag inte på, blir ju inte en tekopp per år :-/
Men iallafall, nu när jag bytte värmepaket när min V70 fyllde 21 år så spolade jag systemet och bytte vätska. Det hade börjat bli smutsbeläggning i exp-kärlet och vätskan var visserligen grön men ganska ogenomskinlig så det fanns kanske skäl att byta :-) Kanske borde ha gjort det några år tidigare för att inte få smutsbeläggning i värmepaketet.. Vattenpump och termostat ser ut precis som nya, inte ett spår av korrosion.
Volvo original kylvätska är inte särskilt dyr så det finns inget skäl att labba med något annat och riskera korrosionsproblem, finns på 4l-dunk för 297kr. Jag blandar alltid till 50% med destillerat vatten för att slippa kalkavlagringar (googla pannsten) i kylare och värmepaket. Sköljde ett par gånger med dest-vatten (från avfuktare) och körde motorn varm innan jag tömde, det blir kvar 1-2 liter i systemet som så att säga ingår i den nya kylvätskan.. Efter att ha sköljt och tömt så häller man i halva nominella volymen med koncentrerad glykol och sen med dest-vatten upp till maxstrecket så borde man ha 50% inklusive restlitrarna med vatten som stod kvar i motorn
https://www.bilia.se/biltillbehor/bilva ... _31439721/
av 20FJan
#1375483
Tack för svar. Jag frågade mest för att jag är nyfiken, har ju andra bilar än Volvo också. Kanske ska köra Volvos glykol i alla om den är bäst då... bytte precis på min 7-åriga Chrysler och den hade samlat på sig ganska mycket skräp i expansionskärlet vilket jag sökte fram är normalt på den modellen.
S40in är ju 10 år och osäkert om det någonsin är bytt då den bara gått 6000 mil. Nivån börjar vara lite låg och jag tänkte att ett byte borde vara lämpligt istället för att bara fylla på. Den kommer aldrig bli bytt med kamrem/vattenpump heller eftersom jag har kamkedja. Vätskan ser ren ut och expansionskärlet också. Men jag gör jobbet själv och det är ju inte så dyrt som sagt, ändå intressant att veta vad man häller i, om det ens är samma sak som Volvo hade för 10 år sedan.
av Rådlös
#1375500
Ja, bäst eller inte kanske är svårt att säga. Men dom berättar lite om vad den innehåller i alla fall. Men Erik Å har en länk till Bilia. Dom säger inte ett ord om att det är Etylenglykol! Vilket det högst troligt är. Det kanske står att läsa på dunken när man kollar? Det skall stå av säkerhetsskäl. Om det börjar läcka antingen i en bil eller på ett förråd någonstans, då vill ju Räddningstjänsten gärna veta vad som läcker.
Nåja, Volvo talar om vad deras glykol innehåller. Så är det kanske inte alltid i t.ex våra lågprisstormarknader (inga namn). Där står det i stället en lastpall med något hundratal dunkar och en skylt med ett pris: 5 liter, XXX kr. Naturligtvis innehåller det Etylenglykol med korrosionsskydd, men det kan nog innehålla annat också? Det ser vi ju om vi läser Volvos redogörelse för vad det inte innehåller. Och om vi tittar på USA-marknaden så är det ju olika innehåll beroende på vilken delstat man befinner sig. Men här i Sverige skiljer vi bara på Etylenglykol och Propylenglykol. I alla fall vill vi ha det så enkelt.
av Erik Å
#1375514
Märkligt att det inte går att hitta ett säkerhetsdatablad :-/
På baksidesetiketten står "innehåller 1,2-etandiol", på annat ställe "innehåller etylenglykol, inhibitorer, kräkmedel m.m."
Användarvisningsbild
av Funk
#1375838
Erik Å skrev:Märkligt att det inte går att hitta ett säkerhetsdatablad :-/
På baksidesetiketten står "innehåller 1,2-etandiol", på annat ställe "innehåller etylenglykol, inhibitorer, kräkmedel m.m."
Det är inga problem alla ligger I chemsoft och ser ungefär lika knapphändiga ut.
Här har du en Volvogodkänd från OKQ8 : https://q8research.com/safetysheets/S/S ... 20Plus.pdf

/Thomas
av hannes33
#1457535
Det är inte så enkelt att det bara är att blanda om det är etylenglykol. Tillsatserna gör skilland. IAT Etylenglykol går att blanda med annan IAT. Men HOAT och OAT går inte att blanda med annan. Enklast är att hålla sig till det man har eller spola rent innan man byter. Volvos orginal är en HOAT. kolla https://www.youtube.com/watch?v=QczhUsryhkw&t=215s
och diskussionen viewtopic.php?f=3&t=160794&p=1423965&hi ... T#p1423965
av William85
#1465137
Jag behöver fylla på lite kylvätska för första gången i min 2015 XC70, är det korrekt tolkat att den har G48 glykol?

Hade jag inte sett den här tråden hade jag åkt till Volvo och antagligen fått den nya felaktiga sorten för min bil men man får väl anta att den är blandbar?

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]