Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Kadochnikoff
#1488543
Farsan "råkade" få med sig några hundra liter icke utspädd diesel då han var nere i Rumänien.
Mycket högre energiinnehåll än vattenblasket som säljs här .
Bilen blev mycket starkare och drog märkbart mindre soppa så miljömässigt vete 17 om inte det vore bättre med fuldiesel
av Kadochnikoff
#1488613
VolvoB20 skrev: mån 12 okt 2020, 08:50
gubbstrutt skrev: mån 12 okt 2020, 01:35
fjohan82 skrev: sön 12 apr 2020, 11:37 Ju längre bort från Sverige man kommer, desto bättre går bilen. :-)
Allt som den blandas ut med är av ondo...
Bäst diesel har varit i Ukraina, Moldavien, Rumänien, Balkan och Grekland.
Sant lastbilen blir starkare de länderna :-)
Men det är ganska kortvarigt en modern motor går bättre på den megaskitiga ryss-dieseln där borta. Visst ger det mer effekt, men den dödar ganska snart givare, sensorer, katalysator, partikelfilter, NOX/SCR/adBlue system, sotar igen EGR-ventil/EGR-kylare osv.

Kör man på den skitga öst-dieseln behöver man plocka bort alla system för avgasrening som sitter på en modern motor så skiten kan fara rätt ut i luften vi andas istället för att fastna i motorn.

För min del kan jag leva med något lägre effekt man får här jämfört med den helt sjuka miljö och våldsamt förorenade luft man drabbas av där borta när man är ute och reser,

Jag vill inte byta.
Körde säkert 20.000 mil på ryssdiesel efter Sovjetunionens sammanbrott .
Golfdieseln gick som en raket och drog 10-20% mindre soppa jämfört med då man tankat på macken .
Fick månadsleverans hem till dörren med 200L-fat och de trevliga entreprenörerna tog tomfaten med sig .

Det satt någon typ av katalysator på Golfen men den överlevde då bilens livslängd ut.
Hade inte polisen tagit dom i karelen så hade jag nog kört ryskt än idag ...
av Andersljungberg
#1548184
Aral skriver
Att de har eget recept att de har lägre kokpunkt att de har tagit bort komponenter som har lägre kokpunkt och om jag minns rätt så stod det också att de har ett cetanvärde på 58 . Om Europa vore vore identisk med vår MK1 då är ju frågan varför är det högre skatt på den så att den inte säljs i Sverige
Så någon skillnad måste det ju vara
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1548226
Andersljungberg skrev: sön 23 jul 2023, 22:20 Aral skriver
Att de har eget recept att de har lägre kokpunkt att de har tagit bort komponenter som har lägre kokpunkt och om jag minns rätt så stod det också att de har ett cetanvärde på 58 . Om Europa vore vore identisk med vår MK1 då är ju frågan varför är det högre skatt på den så att den inte säljs i Sverige
Så någon skillnad måste det ju vara

MK1 saknar långa kolkedjor vilket minskar mängden sotpartiklar. Nu spelar de ju bara roll på bilar utan sot/partikelfilter
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1571530
Andersljungberg skrev: mån 26 feb 2024, 21:47 Rysk diesel brukar beskrivas som typ dynamiten
Som Motorn blir starkare Men där är cetane number of 45-48 enligt denna webbsida

https://oduvanchik-him.ru/en/info-en/ne ... ane-number
Typ sån smörja har jag tankat i båda Ukraina och Moldavien, det känns som att motorn får en annan gång än på den svenska raps-inblandade dieseln.
Svårt att beskriva.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1571720
fjohan82 skrev: mån 26 feb 2024, 22:46
Andersljungberg skrev: mån 26 feb 2024, 21:47 Rysk diesel brukar beskrivas som typ dynamiten
Som Motorn blir starkare Men där är cetane number of 45-48 enligt denna webbsida

https://oduvanchik-him.ru/en/info-en/ne ... ane-number
Typ sån smörja har jag tankat i båda Ukraina och Moldavien, det känns som att motorn får en annan gång än på den svenska raps-inblandade dieseln.
Svårt att beskriva.
Riktig Ryssdiesel tar ju snabbt ihjäl partikelfiltret, SCRen, Katalysatorn, NOX sensor och Lambdasond. Detta på grund av höga halter av svavel och mineraler.

Så för att köra på riktig Ryssdiesel krävs en riktig Ryssmotor utan all avgasrening.

Som tur är har ju många lyxbilar från Väst råkat hamna i Öst, och därför har man tvingats höja kvaliteten på dieseln där också, så riktig Ryssdiesel hittar man sällan i några pumpar nuförtiden

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]