Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1374200
Ju längre bort från Sverige man kommer, desto bättre går bilen. :-)
Allt som den blandas ut med är av ondo...
Bäst diesel har varit i Ukraina, Moldavien, Rumänien, Balkan och Grekland.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1374317
Alltid tankat Jet/Ingo och aldrig haft problem, tror inte det skiljer något speciellt på vanlig standard-diesel här hemma.
Det finns vissa riktvärden man måste hålla sig till.
av KalleJ
#1374341
fjohan82 skrev:Alltid tankat Jet/Ingo och aldrig haft problem, tror inte det skiljer något speciellt på vanlig standard-diesel här hemma.
Det finns vissa riktvärden man måste hålla sig till.
Vanlig B7, som är standard måste ha 7% biodiesel. Men exempelvis Tanka har upp till 42% i sin.
"Diesel Miljöanpassad biodiesel (upp till 42 % HVO). Dessutom med tillsatser som smörjer och rengör din motor, så att den drar mindre.
Diesel får EU-beteckning B7."
https://www.tanka.se/drivmedel

Biodiesel brukar ha lägre energiinnehåll. Så den macken som har mest vanlig diesel borde bilen gå bäst på.
Icke eu-länder har säkert ren diesel som fjohan82 säkert märkt.

Läs mer här om ni vill reda ut, kör E85/B95 blandning så :-D
Disel Mk3 borde ju vara bäst ut prestanda synpunkt.

https://spbi.se/uppslagsverk/fakta/bera ... demission/
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1374381
osla skrev: sön 12 apr 2020, 10:49 skoogs blank diesel. inte utspädd med massa raps och skit
HVO100 är ju inte raps och skit.

Tanka-mackarna kör ju med 40% HVO100 i b7-dieseln. Rimligtvis sotar den mindre.
av Tompan60
#1374414
Jag körde förut med blankdiesel. Numera tankar jag på Tanka eller OKQ8 samma bränsle med upp till 40% HVO .

Märker tydligt att det är mindre sot. Motorolja håller sig mycket renare än med blankdiesel. Bilen är en 2008 2.4D

Att det är mindre sotigt känns bra. Förhoppningsvis är motorn renare invändigt nu..
Användarvisningsbild
av hullingen
#1374416
Då jag har bra rabatt genom Caravan Club tankar jag på Preem.
Har inte märkt något sedan jag gick över till det från Cirkle K.
:-)
Preem skriver följande på sin hemsida:

Det krävs heller inget speciellt tillstånd från fordonstillverkarna. Alla motorgarantier gäller precis som vanligt, och du behöver inte ändra några servicerutiner, eftersom det är en standarddiesel och uppfyller specifikationen för svensk miljöklass 1-diesel.
Produkten lanserades våren 2011 med 20 procent förnybar råvara. 2012 ökade vi andelen förnybar råvara till 30 procent och idag består Svanenmärkta Preem Evolution Diesel Plus av minst 50 procent förnybar råvara.

Tog en 13-mila sväng i lungt tempo under dage[…]

Spontant känns det som att D4 är valet ([…]

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]