Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kleris
#1390681
Tompan60 skrev: mån 13 apr 2020, 15:10 Jag körde förut med blankdiesel. Numera tankar jag på Tanka eller OKQ8 samma bränsle med upp till 40% HVO .

Märker tydligt att det är mindre sot. Motorolja håller sig mycket renare än med blankdiesel. Bilen är en 2008 2.4D

Att det är mindre sotigt känns bra. Förhoppningsvis är motorn renare invändigt nu..
Tankade på OKQ8 idag och de har nu 2 diesel varianter GoEasy och GoEasy Extra. Enligt OKQ8's hemsida ska Extra ha högre andel vårdande tillsatser. Är det någon som vet om "Extra" är bra och prisvärt?
av intruder1400
#1402314
HVO100 är som diesel!
RME gör bilen slöare o problem med alger !
Är många åkerier som kör runt med HVO utan några skillnader men den är ju dyrare idag
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1402952
Arals Ultimate.
Men den kan jag bara tanka i Tyskland.
av SWEDENMADED
#1404973
HVO100 alla dar i veckan. Ger minst nedsotning av insug, ventiler och avgasrening. Lite dyrare vid pump men ren motor=problemfria mil
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1404995
MarcusJ skrev: lör 19 sep 2020, 22:11 Arals Ultimate.
Men den kan jag bara tanka i Tyskland.
Arals Ulimate liknar ju Svens MK1 diesel för man har tagit bort de långa energirika kolkedjorna som ger sotpartiklar. Den har samma energiinnehåll och cetanvärde som den vanliga svenska dieseln.

Det är ju mera energi i Arals vanliga diesel än i Ultimate.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1405489
Jaha. När gjorde Aral så?
Var ett tag sedan jag tankade där.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1405537
De flesta "SuperDuperMegaUltraUltimateSuperior"-diesel varianter man kan tanka i Tyskland skriver i reklamen att man ska få högre effekt och lägre förbrukning.

Kikar man i deras datablad så har de faktiskt något lägre energiinnehåll än standard diesel från samma bolag i slangen bredvid, men man menar att eftersom dieseln är renare så blir det mindre sot vilket ger högre effekt, längre livslängd och färre regenereringar av dieselpartiklefiltret vilket skulle sänka förbrukningen i längden. Och den är ofta förbluffande lika svensk MK1 diesel som också ger mindre sot och har något lägre energiinnehåll.

Satt för ett tag sedan och jämförde en massa olika datablad för olika dieselsorter och läste deras argumentation på skoj.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1406726
fjohan82 skrev: sön 12 apr 2020, 11:37 Ju längre bort från Sverige man kommer, desto bättre går bilen. :-)
Allt som den blandas ut med är av ondo...
Bäst diesel har varit i Ukraina, Moldavien, Rumänien, Balkan och Grekland.
Sant lastbilen blir starkare de länderna :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1406756
gubbstrutt skrev: mån 12 okt 2020, 01:35
fjohan82 skrev: sön 12 apr 2020, 11:37 Ju längre bort från Sverige man kommer, desto bättre går bilen. :-)
Allt som den blandas ut med är av ondo...
Bäst diesel har varit i Ukraina, Moldavien, Rumänien, Balkan och Grekland.
Sant lastbilen blir starkare de länderna :-)
Men det är ganska kortvarigt en modern motor går bättre på den megaskitiga ryss-dieseln där borta. Visst ger det mer effekt, men den dödar ganska snart givare, sensorer, katalysator, partikelfilter, NOX/SCR/adBlue system, sotar igen EGR-ventil/EGR-kylare osv.

Kör man på den skitga öst-dieseln behöver man plocka bort alla system för avgasrening som sitter på en modern motor så skiten kan fara rätt ut i luften vi andas istället för att fastna i motorn.

För min del kan jag leva med något lägre effekt man får här jämfört med den helt sjuka miljö och våldsamt förorenade luft man drabbas av där borta när man är ute och reser,

Jag vill inte byta.
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]