Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leiwi
#1374897
johcarl skrev: tor 16 apr 2020, 07:31 Summasumarum är det kanske inte någon skillnad på den vanliga diesel (undantag HVO) som finns på våra svenska mackar?
Ja så är det nog , och inom eu med
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1374953
johcarl skrev:Summasumarum är det kanske inte någon skillnad på den vanliga diesel (undantag HVO) som finns på våra svenska mackar?
Det är ju stor skillnad på vad man blandar utmed. Vissa blandar väl i RME och andra HVO?
av osla
#1374956
då shell började med sin hvo 100 här i stan brevid jobbet, så började åkeriet jag jobbar åt köra på det, eller rättare sagt vi tankade där innan dom började hinka i skiten där och fortsatte. då har vi 2 ekipage som går 5 skift året runt, alltid samma väg ut till hamnen, när dom började köra på hvo så började bilarna ta mer bränsle, slöare och sämre då det var kallt. det var dom som kör bilarna för jämnan som sa detta, och det tror jag på, då man såg att det blev tjockare då det var kallt, säg kanske under 15-, sen luktade det illa som fan.

nä tacka vet jag riktig olja utan massa skit i
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1374957
osla skrev:då shell började med sin hvo 100 här i stan brevid jobbet, så började åkeriet jag jobbar åt köra på det, eller rättare sagt vi tankade där innan dom började hinka i skiten där och fortsatte. då har vi 2 ekipage som går 5 skift året runt, alltid samma väg ut till hamnen, när dom började köra på hvo så började bilarna ta mer bränsle, slöare och sämre då det var kallt. det var dom som kör bilarna för jämnan som sa detta, och det tror jag på, då man såg att det blev tjockare då det var kallt, säg kanske under 15-, sen luktade det illa som fan.

nä tacka vet jag riktig olja utan massa skit i
Var det "riktig olja" dom tankade innan? Eller var det lågutblandad citydiesel?
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1374980
leiwi skrev:Shell har väl enbart haft "City diesel" dom senaste 10 åren !
Precis. Så Oslas truckers körde förmodligen redan med miljödiesel i tanken...
av osla
#1375103
Fjonsson skrev:
leiwi skrev:Shell har väl enbart haft "City diesel" dom senaste 10 åren !
Precis. Så Oslas truckers körde förmodligen redan med miljödiesel i tanken...
jo dom gick redan på utspädd diesel, men blev ännu sämre med hvo:n. sen försvann hvo:n snabbt därifrån av någon anledning också så nu är det deras "gamla" igen. så nu är det problem med alger i tankarna med jämna mellanrum. med skoogs blank diesel är det aldrig problem, det har vi kört traktorer och vedgårds truckar på och där var det aldrig problem
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1375129
johcarl skrev:Tolkar att RME är bättre i diesel än HVO?
Tvärtom. Hvo är väldigt snällt, rme är aggressivt och har en rad nackdelar i ryggsäcken.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1375184
osla skrev: fre 17 apr 2020, 10:36
Fjonsson skrev:
leiwi skrev:Shell har väl enbart haft "City diesel" dom senaste 10 åren !
Precis. Så Oslas truckers körde förmodligen redan med miljödiesel i tanken...
jo dom gick redan på utspädd diesel, men blev ännu sämre med hvo:n. sen försvann hvo:n snabbt därifrån av någon anledning också så nu är det deras "gamla" igen. så nu är det problem med alger i tankarna med jämna mellanrum. med skoogs blank diesel är det aldrig problem, det har vi kört traktorer och vedgårds truckar på och där var det aldrig problem
HVO sotar tydligen mindre...

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]