Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av johcarl
#1374446
Låter som Tanka har tunnare diesel men renare än övriga? Kanske Ingo eller ST1 är att föredra?
Har en 2,4d -10 på 25000 mil som jag vill ska få den bästa soppan.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1374460
johcarl skrev: mån 13 apr 2020, 17:15 Låter som Tanka har tunnare diesel men renare än övriga? Kanske Ingo eller ST1 är att föredra?
Har en 2,4d -10 på 25000 mil som jag vill ska få den bästa soppan.
Tunnare diesel? Hur tunn är den på Ingo eller ST1?
av volvoc70cab
#1374786
Vad är poängen med tillsatserna ???? När jag kör med REN diesel så är förbrukningen 0,5 l/mil emedan med diesel olika tillsatser är förbrukningen närmare 0,6 l/mil. Alltså en förbrukningsökning med 20 %. Vidare så är min upplevelse att bilen går BÄTTRE. Nu har jag möjlighet att tanka riktig diesel. Gjorde denna upptäckt första gången vi körde söderut och tankade i Österrike att förbrukningen sjönk rejält. Detta gäller vid långresor ner till ex.vis Italien med farthållaren inkopplad på cirka 100 km/h när det är möjligt. Bilen är en Volvo XC60 manuell.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1374794
Kalaspuff skrev:Det här är en foliehatt diskussion.. HVO är kemiskt identisk med diesel från petroleum.
Så är det väl inte !
Det är enkelt att förväxla förnybar diesel (HVO) med andra bränsletyper med snarlika namn. Är HVO en ny typ av oljebaserad diesel? Eller kanske ett annat namn för biodiesel? Eller är det något helt annat? HVO är en premium-diesel tillverkad av 100% förnybara råvaror som inte släpper ut någon ny koldioxid i atmosfären. Nestes patentskyddade teknologi NEXBTL gör att ett stort antal olika fetter och vegetabiliska oljor kan användas i framställningen, till exempel animaliskt fett och fiskfett från kött- och fiskindustrin, matolja och matlagningsfett från matindustrin och restauranger samt restprodukter från matoljeproduktion.
Men att bilens förbrukning ökar som någon ovan skrev är ju riktigt och beror på ett lägre energiinnehåll
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1374803
Att en bil drar mer av svensk diesel än den i många andra länder är fakta.
Jag (som många andra) har varit med bil till- och tankat i nedanstående länder.
På detta har jag märkt och noterat att den svenska är mest kostsam för plånboken. Både per liter och förbrukningsmässigt.
Med bil till....JPG
Med bil till....JPG (22.39 KiB) Visad 4616 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1374868
fjohan82 skrev: ons 15 apr 2020, 17:43 Att en bil drar mer av svensk diesel än den i många andra länder är fakta.
Jag (som många andra) har varit med bil till- och tankat i nedanstående länder.
På detta har jag märkt och noterat att den svenska är mest kostsam för plånboken. Både per liter och förbrukningsmässigt.

Med bil till....JPG
Jag upplever inte att det stämmer längre. Förr kunde man tanka högsvavlig rysk tjockoljediesel med högt energiinnehåll ute i Europa och man kom väldigt långt på en tank, dock med sjukt skitiga avgaser. Men på senare år skiljer det ju inte ett skvatt när man kör runt i Europa, tom när man kör i Kroatien, Ruänien, Bulgarien så är det modern ren diesel i pumporna. Förmodligen för att den gamla skitdieseln skulle döda en modern bil med katalysator, partikelfiltret, EGR och SCR på nolltid. Så nu har jag samma förbrukning oavsett land jag tankar i.

Det är inte som förr längre.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]