- tor 09 apr 2020, 18:40
#1373846
Här kommer förslag på hur man kan mäta upp toe-inställningen med några plankbitar och ett skjutmått..
Egentligen byggde jag riggen till min R19 som behövde toe-justering minst en gång om året. Men jag gjorde den så den passade även min V70, plockar fram den så fort jag gjort något med framvagnen. Camber, Caster, KPI och Ackerman (ska Bump Steer få vara med också?) ändras i princip bara om man kör sönder nåt men toe ändras med tiden, förmodligen för att gummit i länkarmsbussningarna komprimeras. Så det kan vara klokt att kolla toe med 2-3 års mellanrum även om man inte rört nåt.
Konstruktionen är lite överarbetad, från början var det bara ett "C" byggt av tre plankor men jag valde lite för klen virkesdimension så det hela blev för sladdrigt. Byggde på med plankor på sidorna så jag fick en H-balk för att få bättre stadga. Sen kom stödbenen dit. Viktigt att plankorna är limmade i hörnen så de inte rör sig under mätningen. Och fälgarna får förstås inte vara skeva, då funkar det inte! På stålfälgar är det svårt att mäta med andra ord. Man får göra flera mätningar och ta medelvärdet isåfall.
Stödpunkten mittemot skjutmåttet skulle faktiskt behöva förbättras; skruvskallen vill väldigt gärna dra repor i fälg eller stötfångare när man baxar in rigggen under bilen
Om man nu ger sig på att justera styrlederna för att få rätt toe så bör man tänka på att justera exakt lika mycket på vänster och höger sida, då håller sig ratten kvar i mittläget, eller blir åtminstone kvar där den stod innan justeringen.
Om man tar ett par kraftiga plastpåsar, lägger en klick med smörjfett i båda och sen kör upp framhjulen på var sin påse så kan framhjulen vrida sig lätt mot marken då man justerar..
Har man dåliga länkarmsbussningar eller glapp i spindel- eller styrleder är det förstås helt bortkastat att försöka justera toe, den kommer att ändra sig medan man åker.
V70 Classic med 15" fälg
Framaxeln på V70 Classic ska enligt Haynes ha 20' +- 6' (0.33 +- 0.10 grader) total toe-in.
Eller om man föredrar att se det som individual toe / singel toe: 10' +- 3' ( 0.16 +- 0.05 grader) per sida
15"-fälgar har en diameter av 408mm (på kanten som är lämpligast att mäta på).
Med lite trigonometri så kommer man fram till att skillnaden X (mellan fram och bakkant på resp sida) = 408 * sin (individual toe)
Med rigg och skjutmått mäter man alltså summan av båda sidorna dvs 2 * 408 * sin (0.16) = 2.28 mm. Med tolerans: 2.28 +- 0.71mm.
Skillnaden i avstånd mellan mätning på framkant och bakkant ska alltså skilja 2.3mm.
Tänk bara på att det kortare avståndet ska vara vid bakkant för att få toe-in eftersom man mäter från utsidan. Lätt att göra bort sig där, har gjort det
Känslighet vid justering:
Armen på styrspindeln är ca 120 mm lång från centrum ut till leden, dvs en ändring skalas upp ca (408/2) / 120 = 1.7x ut till fälgkanten. MEN sen är pinnen inte i linje med styrväxeln utan pekar snett framåt så ändringen blir faktiskt större än så. Vi säger 2x tills vidare
Om man har SMI styrväxel så är det 2.0mm gängstigning på pinnen ut från inre styrleden.
Ett varvs utskruvning borde alltså knuffa ut fälgkanten 4.0mm. Skruvar man ut ett varv per sida och mäter med rigg så borde förändringen bli exakt 4x mer dvs 16mm.
Nöjer man sig med en "mutterflata" dvs 1/6 varv på vardera sidan borde längdförändringen vid rigg-mätning bli ca 2.7mm
1/12 varv dvs byte av "mutterflata" mot "mutterhörn": ca 1.3mm
EDIT: Om man justerar bara på ena sidan så blir känsligheten knappt 4mm (ändrad diff mellan fram- och bakkant) per halvt varv på styrleden. Mätt och bekräftat
Bakaxel
Det går förstås att mäta på bakaxeln också med samma metod, V70 classic ska ha 4' +- 10' (total) toe in.
Omräknat till avståndskillnad enligt ovan blir det 0.95 +- 2.37 mm. Märkligt, toleransen är större än grundmåttet
Rigg
Mätning i framkant av fälgen, stödbenen justerade så att skjutmåttet hamnar på samma höjd som navcentrum.
Skruvskallen ska precis toucha fälgkanten
Skjutmåttet justeras så att det precis touchar träram och fälgkant. Läs av och skriv upp måttet..
Sen mäter man i bakkant på precis samma sätt och räknar ut differensen mellan de två mätningarna
Som slutlig koll kan man tejpa en bit silvertejp tvärs slibanan på alla däck och åka någon mil. Är hjulinställningen okej så ska slitaget vara jämnt fördelat och tejpen ska inte nötas ute på däckens kanter. Det är svårt att se om man har en liten aning fel toe men metoden avslöjar i alla fall större fel som skulle kunna kantslita däcken snabbt..
Egentligen byggde jag riggen till min R19 som behövde toe-justering minst en gång om året. Men jag gjorde den så den passade även min V70, plockar fram den så fort jag gjort något med framvagnen. Camber, Caster, KPI och Ackerman (ska Bump Steer få vara med också?) ändras i princip bara om man kör sönder nåt men toe ändras med tiden, förmodligen för att gummit i länkarmsbussningarna komprimeras. Så det kan vara klokt att kolla toe med 2-3 års mellanrum även om man inte rört nåt.
Konstruktionen är lite överarbetad, från början var det bara ett "C" byggt av tre plankor men jag valde lite för klen virkesdimension så det hela blev för sladdrigt. Byggde på med plankor på sidorna så jag fick en H-balk för att få bättre stadga. Sen kom stödbenen dit. Viktigt att plankorna är limmade i hörnen så de inte rör sig under mätningen. Och fälgarna får förstås inte vara skeva, då funkar det inte! På stålfälgar är det svårt att mäta med andra ord. Man får göra flera mätningar och ta medelvärdet isåfall.
Stödpunkten mittemot skjutmåttet skulle faktiskt behöva förbättras; skruvskallen vill väldigt gärna dra repor i fälg eller stötfångare när man baxar in rigggen under bilen
Om man nu ger sig på att justera styrlederna för att få rätt toe så bör man tänka på att justera exakt lika mycket på vänster och höger sida, då håller sig ratten kvar i mittläget, eller blir åtminstone kvar där den stod innan justeringen.
Om man tar ett par kraftiga plastpåsar, lägger en klick med smörjfett i båda och sen kör upp framhjulen på var sin påse så kan framhjulen vrida sig lätt mot marken då man justerar..
Har man dåliga länkarmsbussningar eller glapp i spindel- eller styrleder är det förstås helt bortkastat att försöka justera toe, den kommer att ändra sig medan man åker.
V70 Classic med 15" fälg
Framaxeln på V70 Classic ska enligt Haynes ha 20' +- 6' (0.33 +- 0.10 grader) total toe-in.
Eller om man föredrar att se det som individual toe / singel toe: 10' +- 3' ( 0.16 +- 0.05 grader) per sida
15"-fälgar har en diameter av 408mm (på kanten som är lämpligast att mäta på).
Med lite trigonometri så kommer man fram till att skillnaden X (mellan fram och bakkant på resp sida) = 408 * sin (individual toe)
Med rigg och skjutmått mäter man alltså summan av båda sidorna dvs 2 * 408 * sin (0.16) = 2.28 mm. Med tolerans: 2.28 +- 0.71mm.
Skillnaden i avstånd mellan mätning på framkant och bakkant ska alltså skilja 2.3mm.
Tänk bara på att det kortare avståndet ska vara vid bakkant för att få toe-in eftersom man mäter från utsidan. Lätt att göra bort sig där, har gjort det
Känslighet vid justering:
Armen på styrspindeln är ca 120 mm lång från centrum ut till leden, dvs en ändring skalas upp ca (408/2) / 120 = 1.7x ut till fälgkanten. MEN sen är pinnen inte i linje med styrväxeln utan pekar snett framåt så ändringen blir faktiskt större än så. Vi säger 2x tills vidare
Om man har SMI styrväxel så är det 2.0mm gängstigning på pinnen ut från inre styrleden.
Ett varvs utskruvning borde alltså knuffa ut fälgkanten 4.0mm. Skruvar man ut ett varv per sida och mäter med rigg så borde förändringen bli exakt 4x mer dvs 16mm.
Nöjer man sig med en "mutterflata" dvs 1/6 varv på vardera sidan borde längdförändringen vid rigg-mätning bli ca 2.7mm
1/12 varv dvs byte av "mutterflata" mot "mutterhörn": ca 1.3mm
EDIT: Om man justerar bara på ena sidan så blir känsligheten knappt 4mm (ändrad diff mellan fram- och bakkant) per halvt varv på styrleden. Mätt och bekräftat
Bakaxel
Det går förstås att mäta på bakaxeln också med samma metod, V70 classic ska ha 4' +- 10' (total) toe in.
Omräknat till avståndskillnad enligt ovan blir det 0.95 +- 2.37 mm. Märkligt, toleransen är större än grundmåttet
Rigg
Mätning i framkant av fälgen, stödbenen justerade så att skjutmåttet hamnar på samma höjd som navcentrum.
Skruvskallen ska precis toucha fälgkanten
Skjutmåttet justeras så att det precis touchar träram och fälgkant. Läs av och skriv upp måttet..
Sen mäter man i bakkant på precis samma sätt och räknar ut differensen mellan de två mätningarna
Som slutlig koll kan man tejpa en bit silvertejp tvärs slibanan på alla däck och åka någon mil. Är hjulinställningen okej så ska slitaget vara jämnt fördelat och tejpen ska inte nötas ute på däckens kanter. Det är svårt att se om man har en liten aning fel toe men metoden avslöjar i alla fall större fel som skulle kunna kantslita däcken snabbt..
Senast redigerad av 5 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.