Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
#1372066
Nån som testat Biltemas nya 18V mutterdragare?

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000043572

Den är lite klenare än Ryobis 18V, frågan är om den orkar knacka loss hjulmuttrarna efter en säsong. Jag har Biltemas 220V mutterdragare och den lossar hjulmuttrarna utan bekymmer. Hade varit skönt att slippa sladden.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1372110
Hm... Jag skulle nog hellre satsa på ryobi's 400nm-dragare. 230nm är inte mycket, speciellt inte när vi talar hjulbultar som ska lossas. Känns som att ryobi's är ett säkrare köp också, med god tillgång till batterier i olika storlekar, laddare, och fler verktyg som delar samma batteri.
Hur mycket är biltemas sladd-drivna knackare speccad för? Verkar inte finnas kvar på biltemas sida...
Användarvisningsbild
av Funk
#1372146
Ryobin må vara ganska dyr, men den är kanon. Jag har nu kört med min ganska mycket under de drygt två år jag ägt den och den har aldrig protesterat eller misslyckats att dra loss allt det jag behövt, och en och annan bult har nog varit dragen av bysmeden.. ;-)

/Thomas
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1372169
Jag har också använt Ryobis maskin. Den har alltid lyckats dra loss hjulbultarna. Innan dess körde jag med kompressor och luftdriven muttermaskin, och det var bökigt varje gång.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1372203
Min erfarenhet är att när en verkstad dragit åt alldeles för hårt räcker inte en eldriven med sladd som är specad 400 Nm heller. Sist fick jag ta ett 2 m järnrör och ställa mig och gunga på så det bör väl vara en 2000 Nm moment. Så den eldrivna har stannat i sin låda. Nu drar jag för hand och kollar med momentnyckel, det tycker jag funkar kanon
av axeld
#1372215
Man brukar ju släppa på hjulmuttrarna lätt med ett ledhandtag först när bilen står på marken och om man inte gör det klarar den maskinen absolut inte det. Själv skulle jag sparat och köpt Ryobis maskin
Användarvisningsbild
av js1
#1372224
Den elektriska jag har är specad till 450Nm
Jag momentdrar alltid bultarna vid montering.
Det är ju just lossdragingen man vill slippa så den bör/ska maskinen klara.
Är sugen på Ryobi men 2700:- (med juste batteri och laddare) är rätt mycket bara för att slippa sladd två gånger om året. Biltemas motsvarande för en dryg tusing känns mer lagom men jag är rädd att man blir besviken.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1372225
frasse4 skrev:Min erfarenhet är att när en verkstad dragit åt alldeles för hårt räcker inte en eldriven med sladd som är specad 400 Nm heller. Sist fick jag ta ett 2 m järnrör och ställa mig och gunga på så det bör väl vara en 2000 Nm moment. Så den eldrivna har stannat i sin låda. Nu drar jag för hand och kollar med momentnyckel, det tycker jag funkar kanon
Den verkstaden hade jag aldrig besökt igen. Jag har inte råkat ut för någon verkstad eller däckverkstad som inte dragit med moment.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1372229
Nej, det tänker jag inte. Det blev ont om val när det behövdes ett nytt vinterdäck mitt i julledigheten. Men jag har bytt många uppsättningar däck åt mig själv, vänner och föräldrar genom åren och jag har stött på att däcken är för hårt dragna på verkstäder i varierande grad många gånger. Nu när jag kör Alfa får jag välja verkstad med omsorg av andra anledningar

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]