Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1443944
Biltemas MultiX 18 V mutterdragare lossar inga hjulbultar. Det orkar den inte. Men den är smidig till en hel del annat. Den är inte så klumpig som många andra elektriska mutterdragare.
Däremot har jag en luftdriven mutterdragare från samma företag, den här. Den fungerar till mycket.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1443973
Om man har ett ordentligt ledhandtag så man kan lossa dom även ute på vägen, så är det snabbt lossat dom hemma också. Sedan kan du skruva av och skruva på hjulen med vilken billig och smidig maskin som helst. Man ska ju ändå efterdra dom (moment?) innan den "släpps ut på vägen" igen.
av Lövet
#1443976
Absolut, visst är det overkill att köpa en dragare för de muttrar som "sitter fast", man kanske bättre ska dimensionera för normala bultar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1443994
Fast köper man en mutterdragare vill man ju gärna att den ska orka dra loss just griniga bultar och muttrar :P Ja, om man inte köper en specifikt liten sådan, som t ex milwaukee's M12 "stubby"-dragare(även om just den bevisats vara oförskämt stark).

Men man lär ju givetvis dra gränsen någonstans... En "värsting"-batteridragare för 7-8000kr kanske inte direkt är optimalt för vanligt hemmameck :-)
Ryobi's R18IW3 tycker jag är tämligen perfekt för hemmameck, lagom stark och rätt pris. (Ja, jag vet att jag har tjatat mycket om ryobi's dragare, men det tåls att tjatas om igen ;) )
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1444002
js1 skrev: mån 30 mar 2020, 17:32 Den elektriska jag har är specad till 450Nm
Jag momentdrar alltid bultarna vid montering.
Det är ju just lossdragingen man vill slippa så den bör/ska maskinen klara.
Är sugen på Ryobi men 2700:- (med juste batteri och laddare) är rätt mycket bara för att slippa sladd två gånger om året. Biltemas motsvarande för en dryg tusing känns mer lagom men jag är rädd att man blir besviken.
Håll ut,,,,, Brukar ju komma på kampanj lite nu och då för 1900 inkl batteri, laddare och hylsor ,

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]