Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1372064
Alltså "backa" en mjukvara blir svårt tror jag. Hos oss på lastbilssidan måste det kopplas in vårt Helpdesk i Gbg. Våra verksraddatorer har inte behörighet för sånt... Borde vara samma på PV-sidan. Det är ju ingen Volkswagen som du kan pilla i mjukvaran med VCDS, mm.

Vad har du för problem med uppdateringen då?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk


#1372069
Det kan vara en slump.. Men ett par veckor (några mil) senare så började motorn gå lite ryckigt vid körning i låg fart (typ under 30) och låg belastning.. Vid riktig krypkörning så får man akta sig för att minska gasen utan finlir, för då kan det rycka ordentligt (typ hoppa till med risk för kärring/gubbstopp)..
Och även kopplingen blev oförlåtande, väldigt oförlåtande, vilket "såklart" märks tydligast vid låg växel..

Alltså två större fenomen ett par veckor efter uppdateringen.. Kopplingen känns ju dock inte som att den kan bero på uppdateringen.. Men den ryckiga gången utesluter jag verkligen inte..
#1372079
Har redan pratat med Bilia och de säger att de inte kan..
Har alltid kört bara bensin sen jag köpte bilen..
Gjorde servicen själv i höstas med NGK-stift och luftfilter.. Samt ny gummibälg (sprucken) mellan luftburk och gasspjäll och rengjort gasspjället (knappt något smuts alls) och montera med ny packning..
#1372109
Rent tekniskt är det inga problem att ladda in äldre mjukvara... Men, det kräver säkerligen special-kodare som skiter i signeringar(eller fake-signerar) mjukvarufilen.
Dvs, den kodare som volvo tillhandahålls kan inte ladda in äldre mjukvaror, då både den och bilen skulle protestera. Det är ett typ av "anti-tamper" system.

Nu för tiden brukar man även lösa ut säkringar i chippet när man flashar mjukvara. Stämmer inte antalet utlösta säkringar med mjukvaran man försöker ladda in så vägrar den att programmeras, och det är betydligt svårare att kringgå än enbart mjukvarusignering(dock fortfarande inte omöjligt).
Det systemet är jag dock rätt säker på att en -08a inte har.

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]