Dåligt batteri?
Postat: sön 29 mar 2020, 14:25
Hallå,
Batteriet i XC60:n har nu suttit i ca 9500 mil samt är inne på fjärde året (originalbatteri), nog för att jag inte kört mycket pga omständigheterna men batterivarningar har dykt upp flertalet gånger detta år. Kopplade in CTEK laddaren i helgen och lät det ladda fullt, något jag observerade när jag kopplade in eländet var att kork nummer två på batteriet såg fuktig ut och jag vet inte hur vanligt det är i dessa växlande temperaturer och stintar.
Batteriladdaren klagade inte på något och det gick rätt fort att ladda batteriet, den verkar inte ha registrerat någon drain eller liknande, spenderade kort tid på rekondsektionen.
Använder inte start/stop så det bör inte slita på batteriet.
Kör ca två mil om dagen under normala omständigheter, dock betydligt mindre nu pga viruseländet. Sedan ca 30-50 mil i längre stintar på helgen. Förra helgen fick jag batterivarning när jag nyligen kört en 12-mila stint.
Jag antar att batteriet är slut och kommer förmodligen att byta ut det, man vill ju inte bli stående (även om man har assistans).
Tänkte höra om ni vet hur stor kris det är, borde jag in å byta direkt?

Batteriet i XC60:n har nu suttit i ca 9500 mil samt är inne på fjärde året (originalbatteri), nog för att jag inte kört mycket pga omständigheterna men batterivarningar har dykt upp flertalet gånger detta år. Kopplade in CTEK laddaren i helgen och lät det ladda fullt, något jag observerade när jag kopplade in eländet var att kork nummer två på batteriet såg fuktig ut och jag vet inte hur vanligt det är i dessa växlande temperaturer och stintar.
Batteriladdaren klagade inte på något och det gick rätt fort att ladda batteriet, den verkar inte ha registrerat någon drain eller liknande, spenderade kort tid på rekondsektionen.
Använder inte start/stop så det bör inte slita på batteriet.
Kör ca två mil om dagen under normala omständigheter, dock betydligt mindre nu pga viruseländet. Sedan ca 30-50 mil i längre stintar på helgen. Förra helgen fick jag batterivarning när jag nyligen kört en 12-mila stint.
Jag antar att batteriet är slut och kommer förmodligen att byta ut det, man vill ju inte bli stående (även om man har assistans).
Tänkte höra om ni vet hur stor kris det är, borde jag in å byta direkt?
