Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1371998
Hallå,

Batteriet i XC60:n har nu suttit i ca 9500 mil samt är inne på fjärde året (originalbatteri), nog för att jag inte kört mycket pga omständigheterna men batterivarningar har dykt upp flertalet gånger detta år. Kopplade in CTEK laddaren i helgen och lät det ladda fullt, något jag observerade när jag kopplade in eländet var att kork nummer två på batteriet såg fuktig ut och jag vet inte hur vanligt det är i dessa växlande temperaturer och stintar.

Batteriladdaren klagade inte på något och det gick rätt fort att ladda batteriet, den verkar inte ha registrerat någon drain eller liknande, spenderade kort tid på rekondsektionen.

Använder inte start/stop så det bör inte slita på batteriet.

Kör ca två mil om dagen under normala omständigheter, dock betydligt mindre nu pga viruseländet. Sedan ca 30-50 mil i längre stintar på helgen. Förra helgen fick jag batterivarning när jag nyligen kört en 12-mila stint.

Jag antar att batteriet är slut och kommer förmodligen att byta ut det, man vill ju inte bli stående (även om man har assistans).

Tänkte höra om ni vet hur stor kris det är, borde jag in å byta direkt?

Bild
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1372001
Det borde ju inte fukta där uppe kan tyckas :/

Ser även att avluftningen inte är inkopplad (den vita "pluppen" närmast fronten), men det kanske inte gör nån skillnad på just det.
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1372003
@Steffe3, Visste inte att det fanns avluftning på dessa batterier, dvs har aldrig haft någon bil med något där. När jag hämtade ut bilen (ny) så kan jag inte minnas att det satt något där. Om det inte fungerar som en ventil eller liknande.
av Solomon
#1372014
Åk till mekonmen och mätta! När jag åkte till mekonmen att köpa batteri till min volvo v60 då frågade mig personal om han kunde mätta batteriet. Då sa han att batteriet är fräsch bättre att köpa laddare och ladda sa han. Det var 2017. Den 12 mars i år var bilen på glasmästerit för att byta vindruta dagen efter dyka upp lågbatteri och åkte till mekonmen bekanten som jobba där mätta batteriet fin sa han. Nu blir batteriet 8 år gammal! Så åk och mätta annars många el som kan spökar när batteriet hallå på dö. Jag menar kommer olika varningslampor ljuset pga dålig batteri!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1372040
Har du fyllt med dest. vatten så har du kanske fyllt för mycket. Annars kan det vara en överbelastning (kortslutning) i den cellen. Eftersom du har möjlighet att kolla syravikten bör du göra det, så får du veta om batteriet är bra eller dåligt. Det får inte skilja mellan cellerna, är en mycket lägre är batteriet kass. Idag blir batterierna sällan äldre än 4 - 6 år, då har kapaciteten sjunkit ner mot hälften av vad det var nytt. Det kan ändå fungera några år till. Men man ska nog inte lita på det fullt ut
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1372046
Det där är väl ett agm, och det ska inte fyllas. Läcker det så får man kanske försöka dra fast den, men som sagt, det har nog gett upp. Kan var så enkelt att det var ett dåligt från start, så livet blev kort för det.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1372049
Ser inte ut som ett AGM dock, dom brukar inte ha några lock att öppna vad jag har sett.
av Okalettos
#1372051
Vad har du för vilospänning (ladda och koppla loss i 24h och mät)..?
Spänning säger långtifrån allt, men kan ge en hint..
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1372055
Steffe3 skrev:Ser inte ut som ett AGM dock, dom brukar inte ha några lock att öppna vad jag har sett.
Så här ser (iaf mitt) ut:
Går inte att öppna, för det är ett ”envägs” lock.
IMG_3817.jpg
IMG_3817.jpg (147.61 KiB) Visad 1713 gånger
Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]