Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1372061
Är det ett AGM-batteri kan du glömma allt jag skrev ovan, det är fyllt med glasfiber som "binder" elektrolyten vilket gör att dessa batterier har överlägsen kapacitet och livslängd. Kolla upp laddningen så den inte "överladdar", d.v.s över c:a 14,5V. Det dödar vilket batteri som helst. Särskilt om det är över 15 - 16V
av Peter12345
#1374646
DaltonSleeper skrev:men batterivarningar har dykt upp flertalet gånger detta år.
Batterivarningar dyker upp när batterinivån sjunker under 50-60% SOC (state of charge). Appen Scanner Elm Obd2 visar batteriets laddningstillstånd, viloström (quiescent) och några andra detaljer i Volvo.
Bilagor
Scr_2021.png
Scr_2021.png (38.49 KiB) Visad 872 gånger
8uw21s.png
8uw21s.png (28.23 KiB) Visad 872 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1374657
Har du kört med bränslevärmaren? Den kan ta ihjäl ett batteri på 2 år.
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1374664
@VolvoB20, Bränslevärmare? Brukar man ha det till bensinare?
Sitter en T5a i detta åbäke. I vilket fall så har jag aldrig haft bränslevärmare, någonsin.
Bilen står för det mesta i garage med plusgrader under nätterna, med några undantag.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1374666
Om du inte vet om du har värmare:
Starta tändningen alt. motorn - Tryck på OK på blinkersspaken - Stega med hjulet på samma spak till Inställningar - Klicka OK på blinkersspaken - Sen ser man om man har värmare i den menyn, där man kan välja AV eller PÅ.
Backa ur som vanligt med Reset.
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1374668
@fjohan82, I see, ska kolla i morrn men det är inget jag sett hittills.
Troligen saknas den då den inte låg på priolistan när jag byggde skrället via Bygg Din Volvo.
av Peter12345
#1374740
DaltonSleeper skrev: tis 14 apr 2020, 20:47 @Peter12345, Vad bör jag kolla efter? Antar att det är bra om det laddar, men jag vet ju inte vad de andra skall ligga på?
När du kör bilen laddas batteriet till 82-85% SOC, med varierande ström (battery charge: 5A-50A) och spänning (battery voltage: 14.3-14.9V). Du ser hur mycket energi batteriet har fått: charge balance (Ah).
Sedan - när bilen parkeras - förlorar batteriet varje dag cca 1% SOC.
Viloström - quiescent current /strömförsöjning för bilen när den är avstängt/ ska inte överstiga 20-25mA.
Kolla om batterinivån sjunker mer än 2-3% SOC över natten - då är det kanske dags at byta.
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1376383
Då var det dags igen, varning om låg spänning, dock inte när jag startade den i morse, inte heller efter två mil till, eller ytterligare två, utan efter tre till. Har kört ett par gånger i veckan, ofta 4-6 mil och varannan helg upp mot 30. Känns lite skumt att den ger "låg spänning, dödar snart radion" efter så pass många mil, och inte vid start eller fåminutersstoppen efter ett par mil.

Har kontaktat lokala ÅF, blir nog byte snart.

Har inte orkat koppla i OBD2-läsaren än vilket man kanske borde ha gjort.

Knappt ingen mörkerkörning, inga hel eller halvljus.

Edit: Tog en snapshot nyss

State of Charge: 58 %
Quiscent current: -35 mA
Battery current (av/idle): -2.13 A
Battery voltage (av/idle): 12.55 V
av frippe64
#1376400
Har liknande på min V60, varnar för låg spänning efter långkörning. Systemet verkar inte helt bra, men mitt batteri är nog också lite slitet. Testa att nolla BMS, tändning på, 6 tryck på dimbakljus följt av 4 tryck på varningsblinkersen.

Start/stopp är väl inte igång, utan indikerar bara att batteriet laddas?

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]