Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
#1371907
Hej. Mina erfarenhet efter 93 bilar av olika märken. Merca nr 1 Jaguar nr 2 Volvo nr 3 .resten ungefär samma. Honda Mazda Toyota opel Vw Saa bCitroen
Användarvisningsbild
av Nexus
#1372580
Jag har bara haft volvo mazda opel toyota vw och måste faktisk säga att minst fel har jag haft på min V70-99 som jag ägt sen 2006.
Har skruvat med allt från Fiat till Merzedes men föredrar skruva på svenska bilar då materialet inte är helt bortrostat efter några år på svenska vinter vägar. Bytte bromsar bak på en corolla års2006 förra helgen och det fanns ingen skalle kvar på bultarna som håller oken bak. Meka med rörtång :-D
av MickeM
#1372660
Vad som är "bäst" är då väldigt individuellt.
Omöjlig diskussion.

Toyota mfl har ju väldigt pålitliga bilar med nästan overkligt få fel. (Rostade skruvar är en sjuka. Sannolikt sämre miljöklass, och att dom aldrig rörs)
Skapligt nöjda ägare.

Audi bla har fantastiskt HÖG felfrekvens och det på riktigt riktigt allvarliga saker. Rent av usla.
Men ändå väldigt nöjda ägare.

Jesus alltså....

Personliga bilerfarenheter.
Bästa bilen hittills var nog frugans Toyota Rav4 2002. Gick och gick och rostade inte.
Några få slitdelar byttes under åren.
Uppdaterades nyligen till betydligt nyare Rav4 med höga förväntningar.

Jag misshandlade en Volvo 245 1983 rejält under husrenoveringen/ombyggnaden. Hur tusan pallade den med allt slit och släp Overkligt. Men den rostade sönder till slut. Men då var den 15 år och mycket o-bortskämd av tid/ork skäl.

Körde också flera 80tals Toyota Tercel 4wd utan problem i många år. Fantastiska bilar, men rostade som bara den. Annars har dom varit vinnarna. Drivlinan hade klarat av 4-5 karrosser.

Sämst hittills var nog Kia Sportage Wagon 4wd 2001. Ramlade i bitar och drog otroligt med bensin. Förb.. skitbil! Jag blir nästan arg när jag ser en....

Tätt följd av Talbot 1510 GLS 1981 som jag hade som fattig ungdom. Rostade som... och fylld av helknäppa lösningar. Ful som stryk.
Men det var en 500krbil på sin tid, så man fick inte begära så mycket. Gick, gjorde den i alla fall. Det var allt som betydde nått då.

VW Passat 1.8t 2004 imponerade inte heller.
Köptes skapligt ny (3år) när frugan var gravid för att"Jag ville inte skruva med bil då"
Pyttsan!
Användarvisningsbild
av snepo
#1372666
Lucif3r skrev: sön 29 mar 2020, 03:18 Ptja, kalla mig gnällig, men har du gått igenom 93 bilar har du uppenbarligen inte varit nöjd med en endaste bil ;-)
Har inget med att vara nöjd att göra. Byter ofta. Är nu inne på min tredje bil sen Augusti förra året. Okej en bil var jag inte nöjd med. Nog den sämsta jag haft av alla märken. Citroen C4 2011. Men bara haft en Citroen,kanske var ett måndagsex.
av Lövet
#1372672
Håller med om att byta ofta inte behöver tyda på missnöje. Jag tycker det är kul att byta bil och nuvarande 18 månaders avtal på leasingen är det tråkigaste som hänt på länge. Förr bytte jag i snitt var 6e månad, för att jag kunde och sällan tappade pengar på det.

Vad gäller mest missnöjd så är det faktiskt med min Toyota Avensis. Törstig pga "onödigt" bra katalysator, ful inredning, plastig skinnklädsel, kass automatlåda. Men "höll" gjorde den ju förstås. Problemet är att det har nästan alla andra bilar jag haft gjort också och de har gett mig mycket mer glädje.

Mest nöjd är jag med min 530xd E61 jag hade för en tid sedan. Bra på bannemig allt och en härlig drivlina.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1372686
Bästa bilen jag haft måste ju vara min lilla Alfa, just för att jag inte hade några förväntningar från början. Men nu har den rullat utan minsta problem i 18 månader. Allt från att starta snällt i kallaste vintern (ok, dubbelkopplingslådan från Magneti Marelli har lite svårt att fatta snökörning) till att bila oss genom Europa. Jag har satt på dragkrok och renoverat och köpt trädgårdsjord och helt enkelt låtsas att det är en V70
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1372716
Hmm har väl typ samma erfareheter som de flesta här efter ca 100 bilar av de vanliga märkena + en del jänk Amazon comodore osv.
Men den bästa bilen jag haft blir en Chevrolet impala ss från 1965. Varför det då ? jo den bilen gav mig mest glädje.
Bra ryt som satan i maskin trimmad 454 BB 4 växlad manuell låda o diffad bakaxel. Svart med vit inredning.
Den var inte direkt det mest underhållsfria eller det bensin snålaste men allt var lättmekat och jag tyckte det var en ball kärra som gick att ragga brudar med på den tiden :-) .
Skulle man haft kvar då hade man varigt rik idag då det var en fin kärra.
Användarvisningsbild
av EjS
#1372737
Min svärfar har präcis såld den 2009 XC60 jag köpte som ny. 31.000 mil. Det var en jävligt bra bil fast multiremdesignen krävde en ny topp. Samma med min XC70 som dock bara sprang topplocket. Annars 23.000 fina mil. Min P2 S60 T5 var en katastrof.
Bästa bilen är min Avensis, 32.000 mil. Inga problemer så långt. Och rostbehandlat - så flera år ahead. Dock tråkig att köra. Manuell låda, koppling och momentsvag i låga varv. Oinspirerande.
Haft 2 Cadillac och de är härliga. Nuvarande med performance paket (Recaro stolar, större bromsåk, uppgraderad kyling på motor och låda, lås på diffen, venturikanal för bromsåken fram, styvare bussningar och länkarmar, motor med smidd vevaxel, sintrade vevstak, jet oljekyling av kolvar, insug och grenrör i syntetmaterial).
Går otroligt fint på bana och tåler HÅRT bruk. Lättmekad och bara att köpa Tech2 mjukvaru och du har tillgång för alla datorer och data i bilen.
Du kan även få login till GMs reservdelsdatabas och beställa direkt.
När nuvarande ska hitta ny ägare blir det nog Cadillac ATS-V, CTS-V eller en Charger SRT-8 - om vi inte dör eller förlorar jobbet till Corona förstås.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
#1373149
Jag saknar min trimmade Volvo PV - 62 med B20 motor och M41 overdrive låda och dubbla 2-ports Weber DCOE förgasare, underbart ljud med Simmons avgasrör. Bästa bilen var nog min Mazda B1800 Pickup - 78, användes till allt. Men älskar min nuvarande bil, en Volvo 745 GLT 16V - 88B som har fått mycket stryk under åren under snart 50000 mil. Barnen saknar fortfarande den VW Buss - 65 vi hade som semestebil några sommrar i början på - 80-talet

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]