Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1370432
Hej,
Är på gång att byta min larmsiren och för att få loss "shear head screw" som håller larmsirenen hittade jag en guide på ett litet handverktyg (ej maskin) som kan "slå" upp skruven (Impact driver) men vad heter detta på svenska? någon som vet?

Mvh
Daniel
#1371153
För att lossa sirénen behövs det inget specialverktyg, speciellt inte det som nämnds ovan för den används till helt andra saker, sirénen sitter fastskruvad med en brytskruv vilket innebär att skallen dras av när rätt moment uppnås och kvar är endast en skruv utan skalle.
För att lossa denna kan man t ex använda en polygrip, svetstång eller helt enkelt bara en mindre huggmejsel och hammare för att försiktigt knacka runt skruven.
#1371195
Lucif3r skrev: mån 23 mar 2020, 23:15 Ytterligare ett alternativ för brytskruvar som iaf jag föredrar - om platsen tillåter: Snitta ett rakt spår på skruvskallen, ta en lämplig flat-skruvmejsel, skruva ur skruven, done. Då kan man t om återanvända skruven om man vill det(med förlorad "säkerhet" då) ;-)
Ja det är också ett bra sätt, även användbart på skruv som sitter hårt och som blivit förstörda i hanteringen, då kan man göra nytt spår så att man får nya tag.
Men i detta fallet med sirénen så är där rätt dåligt med plats innanför skärmen! :P

Lös motorlampan och visade det nån fel[…]

Jag bytte från 120 till 150 på min 200[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking