Sida 1 av 1
Spindelled
Postat: mån 02 mar 2020, 12:56
av monarped111
Ställer nu dummaste frågan som ja funderat på i många år.
Är de ja som är dum i huvudet, eller vad menas med yttre spindelled.
Finns väll bara en spindelled .
Styrled finns de yttre o inre
Re: Spindelled
Postat: mån 02 mar 2020, 17:34
av MickeM
Nja, jag har då inte sett någon "yttre" spindelled på någon bil.
Men det finns varianter.
Några exempel jag känner till:
Äldre bilar hade ofta en övre och en nedre spindelled.
Volvo fram till och med 140serien tex, om vi snackar Volvo.
Andra framvagnar som tex vissa VAG har fyra stycken spindelleder även på moderna framvagnar.
Två uppe och två nere.
Men då talar man om främre eller bakre uppe eller nere.
Men jag kan inte påstå att jag sett alla modeller.
Du har däremot en yttre STYRled på var sida precis som du säger. Även en inre.
Det finns även där varianter med en bussning som inre styrled. (VAG -80tal bla)
Gäller med kuggstångstyrning.
Med snäckväxelstyrning med Pitman arm har man fler än två styrleder.
Äldre bilar (Volvo tom 140serien) större SUV och tyngre fordon.
Re: Spindelled
Postat: mån 02 mar 2020, 18:19
av Erik Å
Spindel- och styrled har alldeles för snarlika namn, jag blandar ihop dem hela tiden och jag är uppenbarligen inte ensam om det

Nästan lika svårt som med camber och caster

Re: Spindelled
Postat: mån 02 mar 2020, 20:40
av Lucif3r
Spindelled har jag aldrig hört eller läst "yttre" eller liknande om. Bara övre och undre, bak och fram.
Styrled finns det däremot inre och yttre på, som sagt.
Micke redde ut det där med spindelleder rätt bra, så finns väl inte mycket mer att tillägga. (kort sagt, det kan finnas fler än en spindelled, beroende på bil)
Re: Spindelled
Postat: tis 03 mar 2020, 13:23
av MickeM
Snackar man med en äldre bilmekaniker kan dom säga "P-ände" om både styrled och spindelled.
Då snackar vi förvirrande.
P-ände då som benämningen över "kul-led" som kan vara allt från styr, spindel och krängningsstag led.
Re: Spindelled
Postat: tis 03 mar 2020, 14:04
av lennarte
Jag är väl en av dom äldre du menar.... när jag började (mitten på -60-talet) var det p-ändar och spindelbult. Namnet spindelbult hängde kvar ett tag in på -70-talet på spindellederna, alla äldre modeller hade en spindelbult med 2 bussningar som man fick handbroscha till rätt storlek. Amazonen var väl först med 2 spindelleder (av dom vanligaste märkena) medan engelska och tyska bilar hade en spindelled (fjäderben, MacPherson). Kollade på MacPherson på Wikipedia och där kallar dom spindelleden för
styrled.
Först ut med MacPherson var visst Ford Vedette 1949 (Franska Ford, som senare blev Simca, som senare blev Franska Chrysler) som tillverkades under olika namn i olika länder (sist i Brasilien) fram till -70-talet tror jag. Alltid med samma motor (lilla V8 sidventilsmotorn) som Ford började tillverka 1932....

Re: Spindelled
Postat: tis 03 mar 2020, 22:12
av Lucif3r
Hehe ja, ordet "p-ände" är alltid intressant att försöka reda ut

Speciellt med "gamla gnällgubbar" som minsan ska ha rätt för "så var det minsan då när kofångarna användes för att mota bort dinasaurer med"
I mina kretsar brukar p-ände betyda "yttre styrled" dock, har det visat sig.

Re: Spindelled
Postat: ons 04 mar 2020, 09:33
av lennarte
Lucif3r skrev:I mina kretsar brukar p-ände betyda "yttre styrled" dock, har det visat sig.
Joo, men det beror på att det bara finns 2 st numera (vänster eller höger) båda lika gängade. Förr fanns det (t.e.x Volvo 140) yttre styrstag med 2 st fasta p-ändarpå varje (höger och vänster), sedan ett mittre
parallellstag med 2 st
lösa gängade p-ändar (höger och vänstergängade). Andra bilmodeller hade tvärt om, alltså ett fast parallellstag med 2 p-ändar och 2 styrstag med lösa höger och vänstergängade p-ändar (alltså parallellstagsändar)
Re: Spindelled
Postat: tor 05 mar 2020, 03:12
av monarped111
Där ser man. Mycket nyttigt jag fått reda på.
Tack för alla svar och förklaringar