Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av alexpol
#1367226
Hej
Efter att jag kört i ca 20 minuter så blir jag trött och det beror med största sannolikhet på luften jag andas i bilen. Detta problem uppstår inte om jag kör någon annan bil.

Var kan problemet vara och hur löser man det? Bör något filter bytas?

Det blir dåligare om jag höjer temperaturen på AC. Gäller peugeot 307.

Tack för all hjälp.
Senast redigerad av 1 alexpol, redigerad totalt 0 gånger.
av ICEnow
#1367259
Stackare,

med 99% säkerhet beror det på mögelsporer i AC systemet eller att dräneringsslangen till konsensorn är igensatt. Ur ACn rinner kondensvatten och restvatten ligger och ruttnar. Bakterier älskar det, speciellt dexsom luktar och är allergiframkallande!

Biltillverkarna har inte med att rengöra ACn som servicepunkt, för att göra reklam för lägre servicekostnad. Kass.

Jag ber verkstan att rengöra systemet vid servicen, dyrt!

Finns också nån bateriedödar sprej men vågar inte använda, förgiftning?


Själv kör jag nästan aldrig med AC. Gillar det inte bara. Bara nån enstaka gång vid mkt varmt.

STÄNG AV ACn!!!
Man sparar bränsle på det 0,5 dl/mil cirka eller ibland hela 10% och man håller sig friskare för om ACn är på året runt har man för torr luft omkring sig och blir lättare sjuk, bakterier fastnar., man blir även törstig. Volvo hade i alla fall förr en hemlig funktion, stängde av ACn automatisk en kort stund vid fullgasacceleration. För att få bättre prestanda 0-100 gjorde väl några tiondelar minns jag. En annan fördel är att kompressorn och kondensorn kommer att hålla bilen ut. En till fördel är att du aldrig behöver fylla på kylmedia, för den läcker hela tiden lite (molekyler) för att smörja axeln till kompressor. Annars behöver man fylla på vart tredje år eller nåt sånt.

Tyvärr håller nästan ingen med mig om ovan, men de har heller inte jobbat på Hällered. Volvos "hemliga" bana. Kul att jobba där ett tag, men urtråkigt i längden, slutade rätt snart.
Senast redigerad av 2 ICEnow, redigerad totalt 0 gång.
av Erik Å
#1367267
Tenderar rutorna att imma igen? Isåfall är det dåligt luftflöde genom bilen, byt kupefilter och kolla också att utblåsen från kupen är okej och inte igensatta med smuts. De kan sitta i bakdörrarna, i d-stolparna eller gömda bakom bakre stötfångaren, beroende på bilmodell..
Lågfrekvent buller gör också att man blir trött i förtid, där är det stor skillnad mellan olika bilmodeller.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1367270
Ac ska alltid vara på. Kör med avstängd och den är ur funktion inom snar framtid. Att man skulle bli sjuk av Ac är en gammal myt som tydligen fortfarande lever kvar.... Verkstaden rengjort hela systemet vid service? Snacka om att de blåste dig på pengar 🤣. De flesta bilar stänger automatiskt Ac vid full gas acceleration.
Jag har alltid ac på och har aldrig blivit sjuk i bilen! Finns skumm man kan spruta i frisklufts intaget och inte lär du dö av den heller.
Ac pumpen har egen olja som smörjer den och har inget med köldmediet göra.

Har haft min v70 16 år och aldrig fyllt på medel och den kyler perfekt.
av Erik Å
#1367274
Just för att slippa mögelproblematiken så rekommenderas det ibland att stänga av AC:n 5 minuter innan man är framme (varma sommardagar alltså). Då hinner förångaren torka upp och mikroorganismerna får ett torrt och plågsamt liv. :-) Jo det funkar, jag har provat. "AC-lukten" försvinner, det är bara så svårt att komma ihåg att stänga av AC:n
av ICEnow
#1367283
Nexus skrev: fre 28 feb 2020, 16:49 Ac ska alltid vara på. Kör med avstängd och den är ur funktion inom snar framtid. Att man skulle bli sjuk av Ac är en gammal myt som tydligen fortfarande lever kvar.... Verkstaden rengjort hela systemet vid service? Snacka om att de blåste dig på pengar 🤣. De flesta bilar stänger automatiskt Ac vid full gas acceleration.
Jag har alltid ac på och har aldrig blivit sjuk i bilen! Finns skumm man kan spruta i frisklufts intaget och inte lär du dö av den heller.
Ac pumpen har egen olja som smörjer den och har inget med köldmediet göra.

Har haft min v70 16 år och aldrig fyllt på medel och den kyler perfekt.
:-) På internet kan vem som helst skriva vad som helst, utan källa.
Bu eller Bä?

Ha en go helg!
Användarvisningsbild
av Nexus
#1367299
Utan källa? Vill du se ägarbevis på min V70 och vad som är åtgärdade under 16 år. Jag har alla kvitton sparade. Schimsa kompress är det ända som är gjort med ac på min bil. Jag har jobbat på verkstad och eftermonterat flera AC anläggningar i bil.
Jag är lite nyfiken på hur verkstaden du anlitade gjorde rent hels systemet?
De kanske bytte blinkers vätska oxå ;-)
av MickeM
#1367306
ICEnow skrev: STÄNG AV ACn!!!
Man sparar bränsle på det 0,5 dl/mil cirka eller ibland hela 10% och man håller sig friskare för om ACn är på året runt har man för torr luft
Om skälet att stänga av AC är ekonomiskt så har du räknat bort dig. Stämmer bara på pappret.
En AC som står månader i taget är snart trasig, och det käkar upp ev vinst och vänder till förlust. Under kallperioder går den ytterst lite, och det lilla är "livsnödvändigt" för AC systemet.

Jag skulle också rekommendera trådskaparen att se så recirkularion inte är aktiverat/eller är trasigt. Även status på ev kupefilter, så inte det har möglat, tex.
Annat mögel i bilen?
Regnar det in?

Väldigt många äger bilar som står i långa perioder. Det ger inte bara problem med bilen i sig, utan också fukt i bilen. Kanske nån spilld dricka/kladd som börjar mögla först, och sedan sprider det sig.
Många är överkänslig för just mögel.

Så här års är för kallt för att AC ska ge för torr luft i bilen. Det förekommer under varmt väder där AC jobbar hårt och avfuktar luften. Nu i kallare väder konditionskör den pumpen bara i princip.

16år utan AC reparation är inget ovanligt på bilar som rullar regelbundet året runt och låter systemet jobba i fred. Ett olyckligt stenskott på kondensorn är vanligaste orsak till reparation på bilar som används.
av Erik Å
#1367351
Helt rätt att ac:n behöver motioneras emellanåt men det finns vad jag vet inget skäl att ha på den jämt.
För att motionera kompressorn så behöver det vara några plus ute annars vägrar den att gå, sen växlar man mellan min och max kupétemp några gånger så den går i och ur..

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)