Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1369488
gubbstrutt skrev:@McQueen, Har du fått någon klarhet vad det är?
Ja, häromdagen var jag på återkontroll hos Bilprovningen i Solna. För att verkligen vara säker på att jag inte körde därifrån utan att veta ifall det är fel på styrväxeln talade jag om att en polsk bilmek sagt (tror jag, hans engelska var dålig) att det inte alls var fel på styrleden, utan på styrväxeln. Men att den skeptiske polacken ändå hade monterat ny inre styrled. Att han också sagt något om ”idots” och ”besiektninj” utelämnade jag. Besiktningsmannen nickade och skred till verket. Det ruckades, skakades och kändes. Inget glapp alls. Och inget som läcker. Så jag antar och gläds åt att jag för närvarande kör en i stort sett felfri bli. :-)
#1369489
Föreslår att du byter mekaniker härdanefter ;-)
Säga vad man vill om bilprovningen, men deras skak-grejs är väldigt effektivt för att hitta glappa leder osv. När det gäller just att hitta glapp tror jag inte det finns något bättre ställe än just bilprovningen att vända sig till. Dom har ju ändå "några" bilars erfarenhet med ryck och knyck :P
#1369543
Meken måste ju ha insett sitt misstag när han höll den slitna innerleden i handen. Men sånt kan vara jobbigt att erkänna :-D
Ja bilprovningen är jätteduktig på att leta upp glapp, dilemmat är bara om man ska våga påpeka att det slamrar någonstans och riskera att bli underkänd pga sin ärlighet :-/
#1369552
Erik Å skrev:dilemmat är bara om man ska våga påpeka att det slamrar någonstans och riskera att bli underkänd pga sin ärlighet :-/
Ja, det är såklart upp till var och en. Jag brukar be dom kolla lite extra första gången jag bessar en bil, samt även om det är något jag är misstänksam över.
Tycker ändå det är bättre att veta att leder osv är i bra skick, än att "smita igenom" så att säga.

Rost däremot, det kan dom hålla för sig själva tycker jag :bored: Iaf om den inte är kritiskt, t ex hela axeln håller på och släpper eller liknande :P
#1369566
Jag fick anmärkning på: Länkarmslagring fram,BÅDA SIDOR,Främre,Glapp ....+ Handbromsverkan låg. Fick 1 månad att åka
För att sedan återkomma! ( Nu idag är det åtgärdat) Fick lapp ifrån Svensk Bilprovning,ett erbjudande på efterkontroll för 99:-

Jag Besiktade ju på Car Spect :-D :-D Haha* Dom verkar göra allt för att ragga kunder?

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]