Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1366803
Om en styrväxel skulle glappa på det viset så skulle packningarna inte täta längre, och styrväxeln skulle således bli att läcka.
Rent tekniskt så kan en styrväxel bli glapp, så klart. Men det är så många andra symptom som visar sig långt före. Visst finns det en chans på miljonen att just din styrväxel har börjat glappa utan förvarning, men det låter rätt långsökt imo...

S60N har väl både inre- och yttre styrled vad jag vet. Inre sitter skruvad direkt på styrväxeln. Min gissning är att verkstaden inte inser att den inre styrleden är avtagbar, utan tror det är en del av styrväxeln, och därmed ger dig en (grov) feldiagnos att styrväxeln glappar.
#1366855
Greppa framhjulet och "vicka" det i sidled. Har man en medhjälpare går det mycket lättare om en person vickar och den andra lägger handen på lederna och känner var det glappar. Yttre styrleden är lätt att komma åt. Den inre leden är svårare, man kan försöka klämma på gummibälgen för att känna på inre delen av innerleden (som sitter fastskruvad på kuggstången genom styrväxeln). Hmm kanske bäst att nämna att bälgen gick sönder pga hög ålder när jag gjorde detta senast.. :-/ Om man lägger på ett varvs rattutslag åt motsatt håll så kommer kuggstången ut och blir mer lättåtkomlig..
Sen får man se upp med rattlåset som har ganska stort glapp som är helt ointressant i sammanhanget. Går att eliminera om man drar en spännrem genom ratten och spänner fast den mot endera stoppet. Eller tar hjälp av en medhjälpare som håller ratten mot endera rattlås-stoppet..
#1367588
Om du tar en medhjälpare som vickar på hjulet denne ska ha hand fattningen på hjulet kl 9 och kl 3 och hjulet rakt.
Är styrleden inre (ev styrväxeln) glapp ser du det då staget åker upp och ned lite syns tydligt.
Det behöver inte vara något jätte glapp för det ska synas. .
Lixom Lucifer tror jag att det skulle läcka om det är styrväxeln.
Bilen upp pallad ordentligt som vanligt så ingen olycka händer räcker med den sida som glappet finns på det räcker att hjulet är av baken en liten bit så du ser in inga tok höga lyft behövs.
Återkom gärna med utgången. Håller tummara att de inte e styrväxeln.

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]