Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skalman65
#1366139
Är på väg att sälja bilen .

Då detta kommer att göras via blocket så har jag börjat fundera på vad som är att tänka på nu för att inte bli blåst.
Är en hel evighet sedan man sålde en bil privat utan det har alltid blivit via handlare.

Sist man gjorde det var det bara ägarbyte att tänka på, sedan fick man gå till banken och sätta in pengarna.


Hoppas att få runt 40' för bilen inga jättebelopp, men .....
Så det jag funderar på är
Betalning - skulle ni rekommendera Swish , (nu har vi enormt dålig mobilteckning) eller någon annan lösning.

Köpekontrakt tänkte jag ladda ner från blocket, och för ägarbytet finns transportstyrelsen app.
Men är det något annat man bör ha koll på , eller tips för smärtfri försäljning.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1366142
Sålde en bil för mer än 3ggr mer pesetas precis, swish eller banköverföring om köparen har samma bank så man ser summan direkt. För 40k hade jag ändå enbart accepterat swish. Meddela att du skriver över bilen i appen transportstyrelsen direkt när summan finns på ditt konto, klart...

Behåll en bilnyckel hemma samt den gula delen i registreringsbeviset och vill man skicka med frugan eller så vid provkörning
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1366171
Swish som betalning är ett givet, om det inte är något extrem-fall(t ex en gamling som inte ens har en mobil... jo, dom finns fortfarande :p, eller en strunt-summa på nån tusing som man likagärna kan ta i kontanter).
Dels för att betalningen går ögonblickligen, på plats, och blir dokumenterad. win-win för alla parter. Om mobiltäckningen är dålig kan du kanske släppa in köparen på ditt wifi hemma den minuten det tar att swisha.

Det enda man bör vara aktsam med är att visa sitt körkort innan ägarbytet ska göras. Det tar bara några snabba tryckningar i appen så kan bilen försvinna från din ägo utan att du fått ett korvöre, och du kan inte göra något åt det heller. Rätt fett säkerhetshål i appen som dom fått mycket skit över, men ändå inte gjort något åt efter alla dessa år... En fördel är så klart att säljaren inte måste ha e-leg eller smartphone(eller vice versa, för den delen), vilket underlättar vid köp/sälj från/till "gamlingar" utan mobil... Men vetetusan om den fördelen är stor nog att riskera att bli stående utan både bil och pengar...
Nåja, visa inget körkort fören ägarbytet ska genomföras iaf så är du säker :)

Vid provkörning så behåll en nyckel(eller fler, om det finns) till bilen, och gärna något av köparens, t ex köparens egen bilnyckel. Eller åk med, fast det är något jag personligen tycker är lite väl extremt på "billigare" bilar. Jag brukar lämna ifrån mina egna nycklar som "försäkring" vid provkörning, och det brukar gå bra, lämnar även kvar "co-drivern" :p. Men jag har visserligen inte köpt speciellt många bilar.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1366181
Lucif3er: Man kan väl ändå inte skriva över bilen i appen utan den gula delen på registreringsbeviset även om en bandit :ninja: kommer över ens körkort?

Jag behövde i alla fall den gula delen, sedan mitt körkort och sedan köparens körkort
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1366184
Ja, man behöver scanna QR koden på den gula delen egentligen, men det finns tydligen något sätt att komma förbi den delen. QR-koden är ju bara för att lägga till bilen i appen, oavsett vem som äger den, och den har ingen betydelse när man utför själva ägarbytet.
Så, får man in bilen i appen, är det bara körkortet som krävs.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1366404
Precis, kör på swish. Då ser och hör ni båda att pengarna skickas från köparens mobil(woosh) och att dom kommer till din mobil (kling). Plus att det syns på både era swish-appar och banker. Det finns noll och ingen diskution om hurvida pengarna har betalats eller ej.
av Lövet
#1366435
Bynklösningen på Blocket låter lite läskig eftersom det på vissa banker tydligen kan ta flera dagar för pengarna att komma fram. Som gjort för en bedragare att dribbla bort säljaren med lite bortförklaringar. Skulle i alla lägen använt swish istället.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1366597
Körde Swish vid försäljning av blåa faran för lite mer än ett år sen och summan var i krokarna av vad du önskar. Snabbt, smidigt och pengarna finns direkt. Skulle till 110% använda tjänsten vid bilsälj igen.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]