Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Freddy100
#1363855
Känns mer och mer oroande att läsa alla poster om nya Volvo bilar med alla små och stora fel och kvalititetsbrister.
Tur att Vollvo fick överleva kris med hjälp av Geely men kvalititetsmässigt ledde det till brister.
Själv kör jag V70 MY2005 i 15 år utan problem. Inga fel de första 6 år, därefter ca 1 fel varannat år.
Äger även V90 CC MY20 tillverkat i Torslanda utan minsta problem.
Min son äger gamla Volvo (940, 960, S80) med enstaka problem trots 15-20 år på nacken.

Det känns att bilarna producerade utanför Sverige lider av stora bekymmer. Skulle vara intressant att se ngn statistik på antal fel beroende på tillverkningställen.
Det fanns redan här diskussioner att det absolut inte ger ngn skillnad men jag tvekar mer och mer om det inte spelar roll...
av volvo740sugmotor
#1364001
De flesta moderna bilar har kvalitets brister men det beror nog mer på att dom är PACKADE med elektronik och att tillverkare alltid söker genvägar för att göra saker billigare. mötte en chefs meck för bmw som även jobbat på volvo och han sa att kvaliten dessvärre blivit skit på de flesta bilar på senare år. han sa, kamkedjor som går av, sträcker sig eller hoppar av NÄR hände det på 80-90 tals bilar, aldrig sa han. han fick nyligen in rätt många fall med kamkedjefel och gick ner på golvet och kikade och kedjorna enligt honom var kraftig underdimisionerade. han sa att han älskade bmw som märke men dessvärre inte kunde rekommendera det längre PGA alla brister.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1364003
Vad innebär kina kvalitet? För mig är det den kvalitet som beställaren angivit att delen ska tillverkas i... Är enligt mig bara ett själsord och väst kan om inte redan se sig omsprungna av Asien och allt vi kan göra nu är att hålla ut så länge som möjligt. För övrigt är väl alla Volvos sedan länge ett hopkok av hela världens hörn.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1364092
Med "kinakvalitet" menar man billigare kopior av kvalitetsprylar som inte håller måttet.
En kinatillverkad volvo håller minst samma kvalitet som en tillverkad i sverige eller belgien. S90 är 100% kinatillverkad. Upplevs S90 vara av sämre kvalitet än V90 som 100% byggs i göteborg?
av Malmstroem
#1364104
Volvo följer upp kvalitetsbriskostnaden på alla sina modeller. Så de vet var de har bäst kvalitet, i alla fall under garantitiden. De lär inte dela detaljerad data med någon, men den så kallade reklam-artikeln ovan visar i alla fall vilken information Volvo Cars vill dela med sig av.

Det är svårt att argumentera mot något som mest är baserat på känsla. Jag har inte heller information som jag kan dela med mig av -- men jag vet att Volvo Cars följer upp detta.

Kina står för 16,5% av världsekonomin. De kan prestera högkvalitativa produkter om de vill. Utan tvivel är det mycket skrot som produceras där -- men det görs också kvalitet.
av Freddy100
#1364108
Precis , men problemet är att kvalitet på just Volvo minskat uppebart. Det som står i mestmotor är bara bollskit. Vad ska Volvoledare säga? Faktum är att Volvobilar lider av många slarvfel om vilka vi läser här varje dag. Vi alla kan tycka vad vi vill men fakta är fakta. Som sagt skulle vara intressant att se statistik men den är inte offentlig...
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1364112
Freddy100 skrev:Haha...Snyggt. Du hänvisar till reklam-artikel vad Volvo chef säger.... :-D
Och jag kör en kinatillverkad Volvo......

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom