Märkligt om du inte har en motorvärmare, om du inte drar kabeln till fläkten genom bilfönstret eller annat. (Sådant förekommer)
Om du Ohmmäter på stiften i kabelintaget vad får du då? Sedan räknar du följande lilla ekvation: P=Ukvadrat /R
P är effekten Watt. Ukvadrat är 230 x 230. Och R är Ohmen, motståndet som du har mätt i intaget. Sedan hade du en kupévärmefläkt på 1200 Watt.
Motorvärmare som värmer vattnet brukar ha en effekt mellan 400 och 600 Watt. Bara att jämföra med det P du räknade fram.
Det finns en annan metod där man bara behöver räkna pengar. Dock inga svindlande summor. Den här elmätaren kan du ställa in för att mäta Watt direkt, utan ekvationer. Du får svaret direkt på hur mycket effekt din värmeanläggning drar och kan då konstatera om du har en motorvärmare eller inte. Du behöver inte programmera in Kilowattpris och datum etc. etc. för denna mätövningen.
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... re-406102/
Vad har du för motor i bilen?
Ett tillägg: Den kupévärmarfläkt du nämner:
https://www.clasohlson.com/se/Kup%C3%A9 ... r364545000
ställer in sig själv beroende på temperaturen i bilen. Om det är svinkallt i kupén så kör den på max effekt 1200 Watt. Om det bara är runt 0° C i kupén så styr den sig själv till lite måttligare effekt.
Så du vinner knappast något på att köra kortare tider med fläkten. Låt den gå tills det är varmt (rumstemperatur 20° C räcker) i kupén.
Men vi ser dessvärre att den fläkten inte säljs längre. Men dom flesta fläktar i dag har denna funktionen. I alla fall om vi talar om kupévärmefläktar avsedda för bilar. Något annat är inte godkänt. Och någon påpekade i tråden att säkringen i uttaget vanligtvis ”bara” är på 10 Ampere. Det är också viktigt att tänka på.