Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Freddy100
#1362456
Känns att diskussion glidder åt sitt håll. ;-)
Jag undrar om det finns mening att tanka t ex V-Power 98 istället för vanligt 98 utan skyddande/smörjande tillsatser för att ta hand om motor i min nya V90T5. Jag struntar i ekologi då jag kör ca 800 mil per år och resten cyklar jag året runt ...så jag gör redan mina insatser. .. :-D
av Rådlös
#1362522
E85 har 104 oktan! Det har dessutom lägre förbränningstemperatur än vad bensin har = Mindre slitage. Och det här gummipackningar är ett rykte som har gått "fel väg" så länge att det borde vara borta ur medvetandet för länge sedan. Vad det egentligen handlade om från början var korkpackningar där etanolen kunde lösa upp limmet som packningarna var tillverkade med. Men det är många år sedan sådana packningar försvann. Allt som tål bensin tål också etanol! Betänka att även människor tål etanol i måttliga mängder. Vissa av dom som dagligen dricker etanol blir förvånansvärt gamla. Den som tar sig för att dricka bensin gör det bara en gång. Sedan gör den personen inte så mycket mer.
Man har även anfört att etanol skulle angripa bränsleslangar av gummi. Också det är ett rykte som har farit illa. Etanolen angriper inte gummit i slangarna. Däremot löser det upp dom hartzer som bildas av bensin och som har mikroskopiskt tätat befintliga sprickor i gummislangar. Men även där har sådan slangar (nästan*) gått ur tiden. Sedan alla bilar fick bränsleinsprutning och högre bränsletryck har alla bilar bränsleslangar som tål etanol och högt testat tryck. Och det är ju bara att räkna bakåt i tiden, när började det bli vanligt med bränsleinsprutning i bilar?
Och bly i bensinen var något som inte fanns före andra världskriget. Det kom då i slutet på 40-talet när bilmotorer började bli lite mer tekniskt avancerade och kanske krävande.

*Biltema och Jula har tidigare sålt en bränsleslang av märket ILO. Den var inte godkänd för etanol. Godkända slangar är ISO-certifierade och har stämplad markering.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1362528

Rådlös skrev: *jättemycket information *
Såg på autopower att det gavs snarlik information redan 2015 och det verkar solklart.

En kollega med övertrim sa att han gör täta oljebyte p.g.a att etanolen letar sig in i motoroljan, det kanske beror på just trimningsgraden.

Är det tätare service på t.ex Volvo flexifuel än en annan Volvo? Har läst någonstans att det skulle vara så och undrar över orsaken...
av Rådlös
#1362548
"Tätare service"?

Det beror på vad du menar med service. Vanlig service där man kollar bilens funktioner, bromsar, styrning, avgasutsläpp m.m m.m. är som vilken annan bil som helst. 2000 eller 3000 mil beroende på vilken motormodell det är. I Volvos fall fanns det 3 olika motorer att välja på. 2 fyrcylindriga och 1 femcylindrig. Den senare fanns i sin tur med eller utan turbo etc. etc. Men samma grundmotor/motorblock. Men oljebyte ingår även i den schemalagda servicen.
Mellan dessa servicetillfällen skall man även byta olja och filter i motorn varje 1000 eller 1500 mil, beroende på vilken motor man har. Men enbart detta. Ville man ha något annat åtgärdat så fick man säga till om det. Nu är det så här också, att i instruktionsböckerna på moderna bilar står det att man skall byta olja en gång om året eller följa körsträckans siffror. Det som infaller först gäller. (Och byte av motoroljan gör man med fördel inför vintern då påfrestningen är större på oljan. Det är bättre med ny fräsch olja på vintern) Detta gäller alla bilar oavsett vilket bränsle man kör på. Huvuddelen av Sveriges medelsvenssonbilister kör 1250 mil om året med sina bilar. Några kör mera, mycket mera. Dom använder ofta sina bilar i tjänsten. För dom är det mycket viktigt att kunna lita på att bilen fungerar i alla väder. Då gäller ju körsträckan och oljebyte för dom. Men för oss andra 1250-milare sammanfaller ju detta oljebyte rätt bra med det årliga oljebytet.
Etanol i motoroljan? I alla motorer läcker det förbi mycket små mängder bränsle förbi kolvringarna ner i motoroljan. Också detta sker oavsett vilket bränsle man kör på. Kör man på bensin så späder det ut oljan, dom båda ämnena har ju samma ursprung så dom blandar sig väl. Blir det mycket så kan det bli allvarligt.
Etanol och motorolja blandar sig inte gärna. Det går att hålla nere effekterna av detta, kör motorn ordentligt genomvarm, flera mil någon gång i veckan om man bara har kört korta och upprepade körningar och kallstarter. Då förbränns etanolen via vevhusavgasåtervinningen och kommer till nytta den vägen. En annan metod är att byta oljan. Och det är så som etanolbiltillverkarna har tänkt sig, man förordar den "säkraste" metoden.
I sammanhanget kan sägas att om man har en äldre tvåtaktsmotor där oljan skall blandas i bränslet, så finns det oljor som blandar sig utan vidare med etanol.
av Andersljungberg
#1569049
Aspen ska ju ha en riktigt ren bensin tyvärr så är ju deras bensin mycket dyrare De har även 102 oktan

Men de anger oktanen både i ron och mon
Vilket väl vara oktan i lätt påfrestning och oktanvärde i hög påfrestning

De har även bensin för veteranbilar

Den ska vara helt utan etanol

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]