Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jallemet
#1410217
Jag använde Biltemas lite dyrare batteritestare men har inte provat under belastning.

Jag har underhållasladdat AGM batteriet med ctek polar.

Det enda som krånglat lite är ju att nu när det börjar krypa neråt på termometern så ville inte dieselvärmaren hoppa igång via VOC men med laddaren påkopplad så hostade den igång.

Gräsklipparen startar utan problem, mest nyfiken då jag såg att bilens batteri hade 0% i hälsa.



Användarvisningsbild
av lennarte
#1410245
Ett batteri som "strular" och är några år gammalt är inget att lita på. Något har "gått fel" under användningen och är inget att lägga tid på. Ett batteri kan funka i 10 år, men det är sällsynt idag. Var vanligare förr nar det servades bilar med "riktig" service. Min första bil t.ex inköptes 1972 med orginal batterl från 1959. Nu "hängde" jag på en massa exktraljus så generatorn inte räckte till. Då "trimmade" jag generatorn så jag fick ut mer effekt vid belastning, tyvärr blev det lite mycket volt utan belastning (c:a 8 V) så batteriet kokade sönder (luktar inga vidare). Det var en en 6V generator, men det förstod ni nog
av Erik Å
#1410259
Det finns goda skäl att ifrågasätta vad en batteritestare egentligen mäter.
Vill man veta verklig kapacitet så måste man köra en urladdningscykel och mäta ström och tid. Det tar tid! :P
Sen är låg inre resistans viktig för att man ska kunna driva startmotorn även kalla vinterdagar. Bör också mätas upp.
Batteritestaren mäter antagligen hur mycket spänningen dippar under måttligt strömuttag och gissar sig fram till en kapacitet..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1410288
Köpte från Kina en mätare som mäter CCA PÅ batteriet. Verkar funka bra. Du ställer in battariets CCA på mätaren så mäter den vad batteriet har för CCA värde kvar. Du kan även mäta laddningsspänningen med den. Så om du har koll på laddningen så kan du dagen efter mäta hur mycket kapacitet batteriet har kvar. Alltså fulladdat batteri, låt stå i typ 12 timmar så får du värde på skärmen. Och även text. Typ Good, Bad, Replace eller liknande.
Typ liknande denna
https://m.lightinthebox.com/p/konnwei-k ... lHEALw_wcB
Mäter jag på min 745-a samma dag som jag kört någon mil så visar den "Good", låter jag bilen stå några dagar visar den "Bad". Vilket är helt Ok på detta batteri som är 4 år gammalt och har varit helt tomt på ström minst ett dussin gånger. Varje gång ett batteri är tomt på ström minskar kapaciteten några procent. Ett fullt Ok batteri hade visat "Good" även efter en vecka. Så till vintern blir det laddare på om jag inte kör varje dag. Eller ett nytt batteri.... :-(
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]