Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av malajo
#1362197
Jag tycker jag har ett märkligt batteri-fel på min bil.
När jag skulle ta den idag var batteriet helt dött.
Gick inte öppna med fjärr och inte ens ett svagt ljus från lamporna i kupén.
Nu undrar jag hur snabbt ett batteri kan lägga av helt alltså.

Jag har inte märkt att batteriet har varit det minsta segt och jag använde ändå bilen senast igår.

Det är ganska viktigt för mig att jag kan lita på att bilen startar och nu funderar jag på om jag ska köpa nytt batteri eller inte.
Jag är alltså fundersam på om det kan varit något annat som dragit ur batteriet.

Kan inte se något som skulle dragit ström och alla dörrarna var stängda ordentligt.

Bilen är en Ford S-Max -07

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1362209
Mitt gamla tvärdog. Funkade kalas, laddade som det skulle osv osv senast jag hade den, sen en dag, 2-3h senare efter jag hade haft bilen fanns det knappa 7V i det. Lyckades få i lite ladd i det så bilen startade så jag kunde åka och köpa nytt iaf.
av MickeM
#1362219
Visst kan batterier verkligen tvärdö, men att bli helt strömlösa så är inte det vanligaste symptomet.
Säkerställ att inget drar ström. Drog det ur från helt från en dag till en annan (så batteriet är tomt), blir något varmt. Kanske inte hett, men varmt.
(Om batteriet är ok, alltså)

"Halvtaskigt, men ännu fungerande batteri under normala förhållanden" kan det räcka om tex ungar slagit på en läslampa för att tömma över natt, medan ett bättre batteri behöver lite mera än så.
av Erik Å
#1362296
malajo skrev: sön 02 feb 2020, 14:58 ..Nu undrar jag hur snabbt ett batteri kan lägga av helt alltså...
Enkelt, på nolltid :-D Någon av bryggorna mellan cellerna inne i batteriet går av. Bly är inte särskilt tåligt mot metallutmattning :-)
Är batteriet halvdåligt ihopsatt redan från start så kan det går fort när det utsätts för vibrationer..
Ett ca 2 år gammalt märkesbatteri gjorde så för mig. Ibland gav det spänning, ibland inte alls
av Rådlös
#1362310
Du har fått några exempel här. Men man måste utgå från förutsättningarna, hur gammalt är batteriet, hur ofta har det fått laddning, får det ofta jobba i hårda kallstarter, är det ett känt fabrikat, är det rätt sorts batteri? Det finns startbatterier och det finns förbrukningsbatterier. Startbatteri är till för att starta motorer. Kan ge mycket ström på kort tid, men kräver att återladdas ganska omgående. Och det finns förbrukningsbatterier som bara skall ge ut en låg eller måttlig ström över längre tid. Det finns ibland också batterier som är gjorda för "polarkyla". Alla bly--syrabatterier måste dock laddas. Utan laddning blir inget batteri särskilt gammalt.
Ett batteri som kanske är 6 - 7 år gammalt och har fått jobba hårt med ibland eftersatt laddning är ganska lätt att ha ihjäl på nästan nolltid. Ett batteri som är 1 - 2 år och har fått exemplarisk laddning varje dag i generös mängd (Det är batteriet själv som avgör hur mycket laddning det vill ha) kan säkert stå oanvänt i några veckor bara man laddar upp det när det skall jobba igen. Egentligen borde alla bilverkstäder ha en sådan här: https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000039750
och kolla batteriet vid service och liknande åtgärder. Speciellt viktigt inför vinterperioden. Många verkstäder kanske redan har en sådan och även övriga personer borde ha det om man t.ex har flera bilar i t.ex en mindre firma där det är viktigt med fungerande bilar.
Så Malajo, fundera på om du också behöver en sådan batteritestare. Prova några gånger om året och framförallt inför vintern. En sådan testare är nog det enda som kan säga dig hur fort ett batteri kan gå hädan. Utan mätinstrument kan vi människor bara gissa. Och det är ju försmädligt om man har gissat fel och någon närstående eller utomstående blir drabbad. Missar flyget eller inte hinner helghandla på stormarknaden eller vilka andra tillfällen som helst.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1362328
Dagens batterier går sönder från en dag till en annan. Tre gånger har jag upplevt att det funkar bra när jag stänger av på kvällen och sen heldött på morgonen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1362953
Att det tar slut "tvärt" numera beror nog på all utrustning som är på på när du lämnat bilen. Förr var det på sin höjd en klocka (var inte standarsutrustning då), numera är det hur mycker som helst (larm, radio datorer i insprut/tändsystem m.m) sedan finns en i batterier en "naturlig" strömförlust också (större ju äldre batteri). Normal förbrukning med allt avstängt kan vara upp till 0,5A (vanligtvis 100-300 mA). I ett batteri med 100 % effekt är detta inget problem, men effekten sjunker snabbt med temperaturen. Full effekt vid +20° så är det 50 % effekt vid -20°är då inte batteriet helt fulladdat på kvällen så sjunker effekten drastiskt till morronen. Eller om bilen står några dagar eller kanske en vecka. Är då batteriet kanske några år gammalt, inte fullt laddat så är det inte mycker kapasitet kvar vid -20. Ska man då kanske "köra" bensin/diesel värmare också så "ska f-n va' batteri".....
Som exempel, ett batteri på 60 Ah (amperetimmar) betyder att du kan te ut 1A under 60 timmar, 10 A undet 6 timmar eller 600A under 1minut. En startmotor tar 400-500 A (dieselmotorer ännu mer). Tänk på att du måste ha den kapasitet en kvar Sedan finns det ju batterier som det blir fel på, varit misskötta, sämre material eller bara otur.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1410211
Två biltema batterier inköpta för strax över ett år sedan, ett AGM till bilen och ett vanligt till åkgräsklipparen.
Bilens visar
100% charge 0% health.
Gräsklipparens visar
100% charge 15% health.

Är det standard på Biltemas batterier?

Bilen underhållsladdas på helgerna vintertid för att dieselvärmaren ska kunna fungera.

Går det att få liv i din igen eller är det dubbla priset för ett märkesbatteri den enda lösningen?



av MickeM
#1410214
Fungerar dom dåligt, eller utgår du ifrån något en batteriladdare eller liknande säger?
(DVS inte en riktig testare som mäter under belastning utan en laddare)
Sådana utlåtanden ska man ta med ett par nypor salt.

Mina båda fyrhjulingar har Biltema batterier sedan många år. Den ena används också för snöplogning med winshen som lyfter bladet och arbetsbelysning. =omsättning på strömmen.
Inga bekymmer.

Snöskoter och åkgräsklipparen delar Biltema batteri. Inga problem.

Vi har också ett större Biltema batteri som vi flyttar runt bland lantbruksmaskinerna som används sällan. Det har fått mycket stryk. Inga problem.
av Erik Å
#1410215
Jallemet skrev: lör 31 okt 2020, 16:33 Är det standard på Biltemas batterier?
Det är viktigt att veta att alla blybatterier (oavsett fabrikat) blir förstörda om de står oladdade mer än några få dagar pga sulfatering. Tomma blybatterier kan också frysa sönder i minusgrader. Blybatterier ska alltså lagras fulladdade, det är därför det tjatas om regelbunden underhållsladdning i bruksanvisningen.
AGM är dessutom känsliga för hög temperatur och överladdning (de får inte laddas med laddare som inte har elektronisk spänningsreglering). Man har bara den lilla elektrolytmängd som är bunden i gelen, när den väl har avdunstat så är det kört. Ett konventionellt batteri har betydligt mer elektrolyt "i reserv". Och på gamla batterier kunde man fylla på vatten när det behövdes..

Blybatterier som stått fulladdade och oanvända en längre tid kan få oxidation på plattorna och då ökar den inre resistansen. Men oxidskiktet bryts ner när man belastar batteriet så det piggnar till gradvis vid användning. Sulfatering är däremot väldigt svår att få bort..
Senast redigerad av 6 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Tips på bra batteriladdare ?

Jag har också MXS 5.0. Den har som sagt reco[…]

Nu ska minsann domkraften få smörj ;-)

Jag brukar syna produkt jag köper på bl[…]

Mätaren är garanterat trasig. Skickat f[…]