Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V7003
#1379129
@fjohan82 - Tack för tipset, men med filtrering (den biltypen jag behöver) ger den 0 träff : https://www.bytbil.com/bil?VehicleType= ... ding=False
Därför skrev jag att bilen är väldigt sällsynt på begmarknaden.
Ha en fin dag! Mvh Laszlo
Användarvisningsbild
av V7003
#1379131
@MartinS: Jo tack, det var just det jag befarade också. Motorn är för klen för den stora bilen. Jag funderar vidare. Om jag räknar ihop allt så kanske en 2,4 D3 är det vettigaste ändå.
Ha en fin dag! Mvh Laszlo
Användarvisningsbild
av V7003
#1380289
Halloj igen och ha en trevlig söndag!
Jag är lite förvirrad (alltså mer än vanligt i den här frågan). Det är ok att V70 My10 2,4 D aut är grymt bra bil. Men vad jag har sett och kollat på annonserna det finns en uppsjö olika ändå. Jag menar att jag kollade bilarnas (till synes identiska V70 My10 2,4 D aut) regnummer mot Transportstyrelsens register/app ang bilskatten. Där såg jag i vissa fall 3600 kr/år, gott och väl över fyratusen, samt andra sidan 5tusenkronors gränsen också. Hur kommer det sig? Är det så att jo mer "lyx=vikt" finns i bilen, desto mer vill staten? Kan någon bringa klarhet i denna fråga?
Stort tack igen! Mvh Laszlo
av UnleashFusion
#1380321
V7003 skrev: sön 17 maj 2020, 08:54 Halloj igen och ha en trevlig söndag!
Jag är lite förvirrad (alltså mer än vanligt i den här frågan). Det är ok att V70 My10 2,4 D aut är grymt bra bil. Men vad jag har sett och kollat på annonserna det finns en uppsjö olika ändå. Jag menar att jag kollade bilarnas (till synes identiska V70 My10 2,4 D aut) regnummer mot Transportstyrelsens register/app ang bilskatten. Där såg jag i vissa fall 3600 kr/år, gott och väl över fyratusen, samt andra sidan 5tusenkronors gränsen också. Hur kommer det sig? Är det så att jo mer "lyx=vikt" finns i bilen, desto mer vill staten? Kan någon bringa klarhet i denna fråga?
Stort tack igen! Mvh Laszlo
KOllar jag på v70 2.4d från MY10. Kan vara att du råka kolla in på en Manuell-växellåda(då ligger skatten på 3604kr medans på en automat är det 4600kr+ .. vilken utrustning etc ska inte spela någon roll i det hela om inte avgasvärden co2.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1380406
Den viktbaserade skatten togs ju bort vid milleniumskiften eller strax därefter, så utrustning osv har ingen som helst betydelse för skatten. Det är bara utsläppen dom går efter nu.
Och det betyder i praktiken att automat och manuell har olika skatteklasser(utöver olika motoralternativ), oftast är manuell billigare då dom ofta går att köra miljövänligare än automaterna(sen att dom flesta bil-ägarna inte vill/kan köra miljövänligt med manuell låda är en helt annan 5a).

Automat kontra manuell hade visserligen betydelse även när det var vikt-baserad skatt, men det var ju för att automatlådorna i regel var tyngre än dom manuella. På gamla volvos skiljer det typ 50-100kr i årsskatt mellan automat och manuell, så ingen enorm summa direkt.
Användarvisningsbild
av V7003
#1380411
Stort tack! Era svar förklarar bra! Kan vara så tyvärr så som Unleash. skriver. Jag kollade inte om de var manuella resp automat. Tack även Lucif3r! Men det finns några V70or som har över 5 tusen i skatt. Kan de vara fd polis eller säpo bilar? Men de har rullat förhållandevis lite för att vara tjänste/yrkesbilar, ca 25-30tmil för en MY10.
Ha en fin dag! Mvh Laszlo
av UnleashFusion
#1380422
V7003 skrev: mån 18 maj 2020, 07:34 Men det finns några V70or som har över 5 tusen i skatt. Kan de vara fd polis eller säpo bilar?
har du regnummer på den/dom V70or? har kollat dom flesta V70 2.4d från MY10 så ligger skatten på 4648. Däremot om du råkade kolla på en från MY11, och det var en D5 awd, då ligger skatten strax över 5tusen-isch.
Användarvisningsbild
av V7003
#1381417
Stort tack! Kan tyvärr vara så :( jag är lite oupmärksam.
Förutom det uppenbara att motorstorleken skiljer sig åt (och skatten), vad är de större skillnaderna mellan en 2,4 D och en "vanlig" D3. Varför vurmar många för en 2,4 istället för en vanlig D3?
av Lövet
#1381428
V7003 skrev: 2,4 D och en "vanlig" D3. Varför vurmar många för en 2,4 istället för en vanlig D3?
D3 är något slöare. Många här gillar effekt.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1381499
Finns inte 5-cyl 2.0 D3/D4 i V70? Det är ju ett utmärkt val, men den kanske kom först 2012 eller något sånt?

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]