Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1359935
Till fritidsbåtar har man bränslefilter med vattenuppsamlare. Ett bildexempel:
https://www.seasea.se/bränslefilter-komplett-mercury-1
Vatten är tyngre än bensin och rinner ner i plast/glasburken. Där syns det om det är vatten och det finns t.o.m. en liten avtappningskran.
Du skulle ju kunna provisoriskt montera ett sådant filter och ha det kvar så länge som det kommer nytt vatten i bensinen. Även om du fyller upp med färsk bensin så finns det vatten kvar på botten i tanken. (Om det nu fanns där när du började "återupplivningen"?)
Och som sagt, det är bara ett bildexempel. Det finns säkert en "hel hop" med bränslefilter med vattensamlare om du kollar fritidsbåtbranschen.
Och bara några ord för att "övertyga dig". Fritidsbåtar vistas hela sin aktiva tid i vatten. Risken är stor att det kommer vatten i bränslet. Därför finns dessa bränslefilter med vattensamlare och dom fungerar som det är tänkt från början.

Ett tillägg: Det är snart februari. Bor du i någon av städerna Göteborg, Stockholm eller Helsingfors? Där turnerar vare år något som heter Båtmässan eller Allt för sjön. Där finns hur många försäljare som helst som vill sälja bränslefilter med vattenavskiljare till dig. Det vill säga, dom ger dig massor av broschyrer där det framgår var närmaste återförsäljare finns. Och dom bjuder gärna på kaffe och någon kaka också samtidigt som dom gärna vill berätta om sina förträffliga bränslefilter.
#1359963
Eftersom det är en så pass gammal bil är det förmodligen en motor helt i gjutjärn. På dessa motorer behövdes blyinblandning i bensinen. Det finns inte att köpa "blyad" bensin sedan -80-talet, men de finns blyersättning att köpa och hälla i tanken. Detta är inget du behöver tänka på nu i början, om du ska använd bilen till "vardags" eller långkörmingar är det nog att rekomendera.
Jag körde farsans 144 -72 i flera 1000 mil utan blyersättning, men jag körde den på etanol (E85). Etanolen har en lägre förbränningstemperatur än bensin och det "skonar" ventilsäten som annars kan "ta stryk" om man kör mycket och "hårt" på blyfri bensin. Men (som sagt) inget du behöver tänka på den närmast tiden men ha det i tankarna ( 😆 )om du behöver plocka isär motorn. Då kan det vara lönt att "bygga om" topplocket så det tål "blyfritt"
#1360009
Var ägare till en sådan bil MG Midget för många år sedan. Tyckte den var för liten så jag köpte en MGB istället. Denna hade vi mycket glädje med.Ett antal resor till Italien blev det också med MGB:n.
Innan var vi ägare till en Triump Spitfire, en bedrövlig bil. Efter 5000 mil var det tid att byta kolvar ,ramlager m.m. Fick även byta drivknutarna i Italien på denna. Italienaren som var en fantastisk mekaniker ersatte original med Knutar från Mercedes Bensz. Så kvaliteten var inte det bästa. Men roligt hade vi med bilarna ändå på våra resor söderut.
#1360125
Rådlös skrev:Volvoc70cab: Enligt Wikipedia hade MG Midget 1500 en motor från just Triumph Spitfire.
Det stämmer, det var modellen efter MK 3. Dom använde Triumph motorn för den var avgascertifierad och det var billigare än att certifiera en egen motor (USA marknaden). Den motor som sitter i MK 3 är kommen från -50-talets bilar (satt t.ex i Morris Minor bl.a) så den var nog inte så lätt att "fixa till". Triumph hade modernare motorer (bl.a den som monterades i första generationen Saab 99), men engelsmännen tyckte detta var ett brott mot grundlagarna och "ratade" denna modell (Midget 1500)
#1360215
Jättekul projekt!
Jag ärvde själv en Opel Commodore Cupe från 1970 för ett år sedan ungefär. Den hade stått sedan 1982. Endast uppstartad tidigt 90tal.
Ny olja och oljefilter (som jag för-fyllde upp med olja innan), lite olja i cylindrarna innan jag drog motorn några varv för hand, sedan startmotorn utan tändstift så oljepumpen fick upp tryck och olja ut överallt. (Oljetrycksmätare orginal)
Sedan nya tänddelar, rengjord förgasare och tillfälllig bränsleslang ner i flaska, så startade den. Den är min hobbysyssla nu. En del pyssel kvar innan besiktning.
Lite kul att vara andra ägaren och första ägare är nära släkting. Jag har foton på mig som snorunge framför denna Opel. Svårslaget.
#1360440
MickeM skrev:Jag ärvde själv en Opel Commodore Cupe från 1970 för ett år sedan ungefär.
Nu är vi lite utanför, men omkring -92 - -93 så krockade min faster sin Opel Commodore Cupe -72. Försäkringsbolaget skulle lösa in den men jag var och tittade på den. Hade sålt min trimmade Volvo PV då och letade efter ett nytt "objekt". Dom köpte den ny och den hade då gått c:a 9000 mil. Den stod utanför Rönne-Lotz verkstad (dom sålde GM-s alla modeller då) och det såg jag lätt att detta var skrot 😥😥. Den var som ny inuti bilen men dörrar, tröskellådor och bakskärmskanter var upprostad. Det hade gått att fixa men spårvidden fram var nycket smalare än bak. Det hade krökt in höger rambalk och "veckat" framvagn balken så det var inte lönt att börja på.
Senare på sommaren köpte jag oss en VW Buss från 1965 med delad framruta och dubbeldörrar på vänster sida som rostlagades under vinter och som vi (2 familjer, 4 vuxna och 5 barn från 1 -9 år) körde på tältsemester med några år. Men de är en helt annan historia
#1360838
Lite mera om bensin och vatten i den här intressanta tråden och vi "hungriga och nyfikna" vill veta hur det går.
Ett tips om man har vatten i t.ex en bensindunk, och så kan det ju bli om du skall tömma tanken i din MG. Det här tipset gäller i första hand mindre volymer. Större volymer är lite svårt då man skall flytta bränsle från en dunk till en annan (lika stor) Kan ju gälla utombordsmotorbränsle (erfarenheter från fritidsbåtvärlden) eller en gräsklippare t.ex.
Om det har kommit vatten i dunken så behöver man som jag sa en tomdunk, minst lika stor som den vattenskadade. En tratt med stor öppning, kanske 25 - 30 cm. Det finns sådana. Ibland finns det också en sil i sådana trattar. Det är en fördel. Sedan behöver man ett rent sämsskinn. Det finns moderna syntetiska. Dom duger inte här. Det skall vara ett naturligt framställt av djurhud. Man breder ut sämsskinnet, dubbelvikt om det är tillräckligt stort i tratten, som man sedan sätter i den tomma och rena dunken. Sedan häller man lugnt och försiktigt den vattenskadade bensinen i tratten. Häll sakta om det går. Sämsskinnet suger åt sig vatten, men inte bensin! Har man gjort detta lugnt och metodiskt så har man förmodligen fångat upp vattnet ur bensinen. Det går att göra om proceduren, men glöm inte att krama ur vattnet först.
Nu kanske man förstår att man inte vill stå med 60 liter vattenskadad bensin och hälla så här. Det passar bäst för mindre volymer, 5 liter och liknande.

https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4mskskinn
#1361550
Får se om det orkas med något sämskskinns-silande men här kommer iaf en bild efter att vi besökte dvärgen i veckan, hon har stått med kapell och ser därför oförskämt blank och fin ut. Till det lustiga i kråksången hör att hon va nylackad när hon pajade.

Steg ett är iaf vattenpumpen, som är halvdemonterad sedan fem år, utan den kan vi inte ens provstarten. Men den ligger i en flyttkartong i ett förråd på andra sidan stan så nu har jag tydligen anmält mig frivillig på att städa ett förråd också 🤔😂
E4BDBFD2-2BBE-4F1A-BBB5-83CD2133738A.jpeg
E4BDBFD2-2BBE-4F1A-BBB5-83CD2133738A.jpeg (520.51 KiB) Visad 469 gånger
D1CCCFB0-7C7B-438D-AB10-6051FD3DA182.jpeg
D1CCCFB0-7C7B-438D-AB10-6051FD3DA182.jpeg (741.62 KiB) Visad 469 gånger
Köpråd

V60 Diesel borde vara snålare på dropp[…]

Volvo on call och GSM

nä, alltså, du kommer intekunna kö[…]

Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger på[…]

Om det inte blev ett gnistregn med den kopplingen […]