Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1438599
Garaget har blivit uppsagt och till sommaren måste vår gröna dvärg rulla ut för egen maskin, så nu är det nya tag som gäller. Dagens fråga är som lyder:

Innan avställning kokade bilen så felsökningen för orsak gjorde att vi plockade bort termostathuset. Packningen satt som berget men gav vika med en yxa som hävarm. En fabriksny packning bli omöjlig att hitta, så vi får väl köra på ett ark ock skära en egen packning. Men packningsark kan jag ingenting om och därför undrar jag vad vi ska välja för material mellan block och termostathus. Termostathuset är gjutgärn (den gula klumpen övert i bild).
E3313B6E-126B-4F60-A683-0A3DD6A9D42F.jpeg
E3313B6E-126B-4F60-A683-0A3DD6A9D42F.jpeg (573.24 KiB) Visad 173 gånger
#1438603
Vanligt packningsark från Biltema borde nog funka. Jag körde med det som inte var av gummikork till min smallblock i båten och det har funkat fint.

Vet inte om du provstartat ännu, men jag skulle absolut skruva ur alla tändstiften och spruta in lite konserveringsolja i cylindrarna så att du undviker repor i loppen på grund av avsaknad av smörjning när den startas första gången.
#1438643
Konserveringsolja låter som ett jättebra tips, tack!
Men hur mycket är ”lite” spray? En sekunds spray? Eller tio?

Packningar är inte min starka sida än, så vad är det för material i ett ”vanligt packningsark”? Och finns det tex något material som är dåligt med kylarvätskan och som vi absolut inte ska använda?
#1438720
Svenskt lagom när det gäller sprayen är 3 sekunder :-D Försök sprida den i lite olika riktningar in i cylindern om det går.

Det "vanliga packningsarket" är någon form av papperspackning som jag minns det. Är heller ingen packningsexpert utan talar mest från egen erfarenhet vad som funkat för mig. Kylvätska brukar vara snäll mot packningar.

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]