Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1359605
Här är siffrorna som får biltillverkarna att darra.
Norska elbilsförsäljningen kollapsar och rasade 33,5 procent i december.
Det är tredje månaden i ras som försäljningen faller kraftigt.

Norge är världens elbilstätaste land och många biltillverkare ser landet som en föregångsmarknad de följer noga och som visar som ska hända med resten av världens övriga bilmarknader om några år.

Och för biltillverkare som just nu plöjer ner 100-tals miljarder i elbilsutveckling kommer det siffror som får bildirektörerna att darra. Tre månader i rad har den norska elbilsförsäljingen nu minskad kraftigt. I december kollapsade elbilsförsäljningen jämfört med samma månad förra året. Registreringen av nya elbilar minskade med 33,5 procent. Det såldes 3423 elbilar, 1723 färre än förra året. Elbilarnas andel av totalmarknaden gick ner till 30,4 procent, från 41,3 procent föregående år, enligt Opplysningsrådet för veitraffiken.

– Vi är besvikna, vår prognos är att att nå 50 procent elbilsandel och det gör vi inte. Det är speciellt det senaste halvåret som trenden har varit fallande, säger Christina Bu, generalsekreterare i Norsk Elbilförening till Nettavisen.

Tidigare har det varit kö för att få köpa en ny elbil i Norge, men det är borta nu. Köparna har helt enkelt valt bort elbilar till förmån för diesel- och bensin. Och vissa köpare är rädda för att förmånerna som elbilsägare har ska försvinna.

– Vi kan hitta på många möjliga ursäkter, som att folk väntar på nya modeller, men det blir helt fel. Faktum är att folk köper bensin och dieselbilar i stället för elbilar, säger Christina Bu.

Världens biltillverkare satsar 100-tals miljarder på att utveckla och tillverka elbilar. Volkswagen gick nyligen ut och berättade att de ökar takten och investerar 650 miljarder kronor på att utveckla och tillverka nya elbilsmodeller. För dem är de norska siffrorna dåliga nyheter och skapar osäkerhet om det finns köpare till alla kommande elbilar. En tröst är dock att en elbil blev den tredje mest sålda bilmodellen under ett år i norsk historia. Tesla sålda 15683 exemplar av Model 3 under året i Norge.

Intressant, man verkar ju inte riktigt veta varför utan konstaterar bara att folk väljer bensin el diesel istället. Konstigt må jag säga, det borde ju bli dyrare att köpa tex en xc60 besinare där.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1359607
Det ligger väl kanske något i det där med förmåner...
Regimerna i Sverige och Norge kommer aldrig låta de skatteintäkter som bensin och diesel bidrar med att bara försvinna. Elbilarna kommer tyngas ned av detta i framtiden.
Varför ska man åka elbil om det bara innebär problem, exempelvis att leta laddplatser?

Nej, hade giganten Patrol (2m hög, 5,3m lång, 140 l tank) med sin 400 hk starka 5,6-liters V8 sålts i Sverige hade jag köpt en imorgon. Som en knäpp på miljömupparnas näsa :-)
Får dock nöja mig med att ratta denna i Dubai vid nästa besök...

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 16b055ee90
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 16b055ee90
Användarvisningsbild
av Derank
#1359608
Jallemet skrev:Endast nybilar?

Jag har förstått att svensksålda elbilar är populära att importera, kanske finns några av procenten där.
Ja, det här är nybilar.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1359622
Ja så blir det nog här i Sverige med ,när det går upp för oss blåögda svenskar att det finns inget att hämta för privatekonomin med elbil , det kommer skatter och avgifter att se till ,och att trösta sig med att göra det för miljön är ju också mycket tveksamt enligt rön från många källor.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1359793
Derank skrev: sön 19 jan 2020, 14:03 Hittar inget om att de skulle ha ändrat på subventionerna än

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Det är väl på gång med att dra in förmånerna som att få köra i kolektivfält, parkera gratis och slippa vägtullarna, även om det inte har genomförts ännu.

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]