Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1358820
Nu har jag helt tröttnat på att skriva körjournal på papper som antagligen ändå inte hade räckt om skatteverket hade kollat.
Finns det några bra lösningar där man slipper en månadskostnad och abonnemang?
Har letat lite och hittat ett par varianter.
https://www.adteknik.se/produkt/elektronisk-korjournal/
https://www.tmobilteknik.com/swedect-korjournal

Bilen är en VW transporter och har sett att VW själva erbjuder nån dongel att koppla in, dock är det en hel del dåliga recensioner av appen man använder tillsammans med dongeln vilket gör mig tveksam.

Bilen är en ren firmabil. Och inga mil används för fakturaunderlag osv.
Det enda jag vill är det sköter sig själv (i den mån det går) och att man klarar sig vid en eventuell granskning från skatteverket.
#1358843
Vill du ha något vettigt får du nog vara beredd att betala för det. Telia sense har jag hört från kollegor att det är okej men har tyvärr ingen egen erfarenhet av den.
#1358901
Jovve skrev: mån 13 jan 2020, 23:46 Nu har jag helt tröttnat på att skriva körjournal på papper som antagligen ändå inte hade räckt om skatteverket hade kollat.
Skatteverket godkänner papper bara du har skrivit i rätt saker.
Jovve skrev: mån 13 jan 2020, 23:46 Det enda jag vill är det sköter sig själv (i den mån det går) och att man klarar sig vid en eventuell granskning från skatteverket.
Helt själv kan den ju inte sköta sig då du tex måste skriva vilen typ/kontkatperson/besök av resa det gäller enligt skatteverket.
#1358969
VolvoB20 skrev:
Jovve skrev: mån 13 jan 2020, 23:46 Nu har jag helt tröttnat på att skriva körjournal på papper som antagligen ändå inte hade räckt om skatteverket hade kollat.
Skatteverket godkänner papper bara du har skrivit i rätt saker.
Jovve skrev: mån 13 jan 2020, 23:46 Det enda jag vill är det sköter sig själv (i den mån det går) och att man klarar sig vid en eventuell granskning från skatteverket.
Helt själv kan den ju inte sköta sig då du tex måste skriva vilen typ/kontkatperson/besök av resa det gäller enligt skatteverket.
Jo det vet jag att det räcker med papper. Dock blir det väldigt mycket pappersarbete med det jobbet jag har. Jobbar på järnvägen så det kan vara många små korta turer mitt ute i ingenstans på servicevägar där det inte finns en tillstymmelse till adresser :P
T ex bara idag var det över 10 stopp, det går liksom inte i längden.

Om man breddar frågan och ser till alla elektroniska körjournaler, även med abonnemang. Vad finns där för bra?
Telias står på listan att kolla närmare på :-)
#1360429
Om du slår på "platstjänster alltid på" och har Google Maps i telefonen och sen kollar tidslinje så har du i princip en körjournal där helt gratis. Inte 100% exakt men bättre än ett papper vill jag påstå.

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]