Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av blastlast
#1357787
Hej!

Jag sålde en gammal 850 igår och han som köpte den stoppade ner fingret i kylarvätskan och smakade. Finns det någon som helst rim och reson i det eller var det lika konstigt som jag upplevde det? :)
av Cox
#1357788
Klart det gör!

Nr 1: kontroll av att det är glykol och inte rostvatten.
Nr 2: kontroll av fryspunk

God fortsättning av det nya året

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1357903
Absolut att det finns goda skäl att smaka på kylarvätskan. Det kan man få reda på mycket via.
Det mest uppenbara är såklart om det öht. är glykol. Övriga saker man kan upptäcka är om det finns spår av olja i vätskan(små mängder olja i kylsystemet smakar långt innan det syns), eller något annat som inte hör hemma där.

Har man några års erfarenhet av att "smaka på vätskor" så känner man direkt om något inte står helt rätt till. Smaksinnet är grymt effektivt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1358003
Och elektriker qv den gamla stammen kan känna om det är 220 eller 380 volt och fas eller nolla genom att ta i metall-ledaren lite försiktigt. :-D :-D :-D
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1358102
VolvoB20 skrev:Och elektriker qv den gamla stammen kan känna om det är 220 eller 380 volt och fas eller nolla genom att ta i metall-ledaren lite försiktigt. :-D :-D :-D
Vet inte riktigt hur seriös du är här, men nja... Det man däremot kan säga att gamla elektriker(med tillhörande erfarenhet) vet hur dom ska hanskas med elen *utan* att kortsluta sig själv eller anläggningen man jobbar i.

... Sen kan du inte få 380V mellan fas och nolla heller ;-) ... Ja, förutsatt att nollan inte är kortsluten mot fas, men då är det ju inte riktigt en nolla längre :P 380V får man mellan fas och fas.
av Erik Å
#1358115
Lucif3r skrev: tor 09 jan 2020, 22:19
VolvoB20 skrev:Och elektriker qv den gamla stammen kan känna om det är 220 eller 380 volt och fas eller nolla genom att ta i metall-ledaren lite försiktigt. :-D :-D :-D
Mesigt, har ni hört historien om "The Demon Core"? En kärnfysiker testade var man hade den kritiska massan på ett underkritiskt plutoniumklot (tillverkat med tanke att bli en tredje atombomb mot Japan) genom att hålla isär neutronreflektorerna som omgav klotet med en skruvmejsel och gradvis låta dem komma närmare kärnan.. Det gick inget bra, mejseln slant och kärnan blev kritisk :-o Jag trodde det här var en skröna men historien verkar vara sann https://en.wikipedia.org/wiki/Demon_core



Mer off-topic än så här kan det väl inte bli? ;-)
Användarvisningsbild
av Funk
#1358164
Min lärare på fordonsutbildningen för nära fyrtio år sedan hade följande schema gällande vätskor i bilen I samband med att kolla läckor och dylikt. Titta, känn, lukta, smaka.. och I praktiken lär inte en enstaka droppe i munnen göra någon skillnad för hälsan. Då är det större risk att få i sig skit varje gång man äter eller dricker kaffe utan att tvätta händerna noga innan om man är mek, eller som oss äldre att inte köra med "kirurghandskar". Om man kan särskilja smaken på osyliga mängder olja i kylvatten är nog en annan fråga..


/Thomas
Användarvisningsbild
av lennarte
#1358302
Angående hygien på jobbet, var för många år sedan (typ 30??) på in kurs inom jobbet om oljor, hudraualoljor, hydraulik, filter, pumpar och liknande. Vad han pratade om oljor, ventiler, pumpar och liknande kommer jag inte ihåg. Men en sak kommer jag ihåg, om hygien och toalett besök. Han sa hur ni gör efter toalettbesöktet är i detta sammanhang helt ovesentligt, men för h-e pojkar tvätta händerna innan. Gammal olja är nog bland det giftigaste som som vi kommer i kontakt med när vi "skruvar" i vår (numera) lited äldre bilar. Glykol och liknande är ju rena barnmaten i detta sammanhang

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]