Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1358307
lennarte skrev:Angående hygien på jobbet, var för många år sedan (typ 30??) på in kurs inom jobbet om oljor, hudraualoljor, hydraulik, filter, pumpar och liknande. Vad han pratade om oljor, ventiler, pumpar och liknande kommer jag inte ihåg. Men en sak kommer jag ihåg, om hygien och toalett besök. Han sa hur ni gör efter toalettbesöktet är i detta sammanhang helt ovesentligt, men för h-e pojkar tvätta händerna innan. Gammal olja är nog bland det giftigaste som som vi kommer i kontakt med när vi "skruvar" i vår (numera) lited äldre bilar. Glykol och liknande är ju rena barnmaten i detta sammanhang
På tal om toalettbesök: Ungefär vid samma tid som du refererar till så sa någon till mig att man inte ska ta på något som andra ska ha i munnen. :-o ;-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1358308
lennarte skrev:Gammal olja är nog bland det giftigaste som som vi kommer i kontakt med när vi "skruvar" i vår (numera) lited äldre bilar. Glykol och liknande är ju rena barnmaten i detta sammanhang
Visst är det så. Oljan innehåller ju inte bara olja, utan även en viss mängd bensin som läckt genom otäta kolvringar(vilket nästan varenda lite äldre bil har, om än minimalt), den kan även innehålla (pyttesmå)metallspån.
Kylarvätska brukar, i regel, bara innehålla just kylarvätska. Ev. en pytteliten mängd rost på gjutjärnsmotorer, alt. ärg på alumotorer(ett ärgat kylsystem brukor dock tyda på att man slarvat med glykolbyte, så korrisionsskyddet har förvunnit)

Fördelen med oljan är att det är rätt lätt att känna på den hur den mår. Kylarvätska brukar i normala fall kännas som vilken kylarvätska som helst.
Men att smaka även på oljan är knappast något som är farligt i den bemärkelsen. Det är ju inget man sväljer, och heller inte en deciliter man häver in i munnen :p Vi drar i oss betydligt mer farliga saker i vår vardag än en olje-/glykoldroppe då och då.

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]