Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av snowman
#1357828
För min del var det faktiskt inte enbart klips som rök utan även en plastdetalj som håller klipset. Jag frågade verkstade om det fanns något vis att fixa det på men tyvärr inte, hela inredningen måste bytas såfall vilket de inte tyckte behövdes i detta fallet.
Användarvisningsbild
av snepo
#1357862
Jodå har bytt många clips,på olika märken. Tex när man bytte högtalare i dörrar. Kommer ihåg att jag plockade på mig clips,varje gång jag var på skroten. Dom gick sönder förr också. Pratar om 70 80 och 90 tals bilar. Nu vet jag inte,har inte rivit ner en dörrsida på 15 år. Vet inte om det finns skrotar med självplock längre
av snowman
#1357885
Jodå, jag var o hämtade högtalare till förar dörr till vår V70 -03 på skroten. De satt med nitar så det blev till att borra ut dem, fördelen är såklart att nitar är lite mer univeralt än special klips.

Nu när jag tänker på det så hade de plastklips till dörrinredningen, de fungerade så att man tryckte in staven i mitten så lossnade dem. När man skulle fästa igen så var det bara till att trycka in staven på nytt. Men om jag mins rätt så var inte de helt okänsliga, man fick inte trycka dem för långt in för då kunde någon plastpinne brytas av. I regel höll de ändå inredningen på plats men försvann merän 1 ben så fick det ersättas.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1357904
snowman skrev:
Lucif3r skrev: tis 07 jan 2020, 20:06 Ska man skruva äldre bilar(typ 8+ år gamla) så får man allt ha en hög nya klips i fickan.


Problemet är dock att veta vilka detaljer man kan behöva ha hemma. Uppenbarligen har inte den lokala Volvo verkstaden sådant på lager vilket innebär att man måste beställa.
Tur att det finns skisser online med reservdelsnummer man kan studera innan man börjar då? ;-)
av Erik Å
#1357917
snowman skrev: ons 08 jan 2020, 15:09 Visst kan man sikta på att göra det inne i ett garage men de e inte alla som har det tyvärr. Dessutom vill jag inte påstå att det är särskilt kallt just nu i Skåne, de e minst flera + iallafall :)
Vad är det för fel på att använda hårtork till att förvärma smäckiga plastklips? :-D
Varning, varmluftspistol är alldeles för varm
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.