Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1357322
Funk skrev: mån 06 jan 2020, 09:16
Steffe3 skrev:Ja, dom brukar tjata lite runt ett halvår innan det faktiskt är dags. Sen är det knäpptyst, antagligen för att man ska bli tvingad till dom högre priserna :P
Eller så besiktigar man tidigt i perioden, och sparar en slant..

/Thomas


Nuförtiden är perioden 0 - 14 månader då man slopat inställelsetid som fanns förr

Så om man vill vara tidigt i perioden kan man besiktiga varje månad om man vill, för så fort man besiktiga får man ny period på 0 - 14 månader så kan man beställa ny besiktning direkt man besiktigat men det blir ju rätt dyrt :-)

Så självklart vill man besiktiga med 14 månaders mellanrum.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1357347
lennarte skrev: mån 06 jan 2020, 09:52
Variosboy skrev:, så gör du det tidigt så "förlorar " du ju resten av perioden.
Men du får ändå 14 månader till nästa period (eller 24) och så kan man ju numera "styra" inställningsperioden till en tid man själv tycker passar.
Ja den nya perioden blir ju inte påverkad, men den innevarande blir kortad.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1357370
Själv orkar jag inte hålla reda på dessa udda 14 månader, så jag kör på med samma period jag valde innan(maj-juni nått sånt, beroende på vilka tider som finns). :-D
Visst förlorar man på det egentligen, men det är lättare att hålla koll på och komma ihåg(man har nog att tänka på i vardagen som det är).
Användarvisningsbild
av Perra83
#1357408
Jag ser till att boka tid så den hamnar gärna efter en service och att jag har en ledig vecka och det ska var torrt ute. Bilen ska va ren och fin invändigt och utvändigt. Det har gått bra hittills i 16år.
Användarvisningsbild
av Derank
#1357410
dom senaste åren har då jag fått hem ett förbokad tid då det är dags, nu blir det inte mer en 2 på 5år men iaf, bara betala in och åka och bessa sedan, behöver ju aldrig hålla koll på det ens.
av Erik Å
#1359059
Trafikpoliser är å andra sidan rätt sällsynta nuförtiden så risken lär vara mikroskopisk. :P Värt att tänka på är att polisbilarna tydligen (vet inte om alla har det) är utrustade med kameror som kollar nummerskyltarna på bilar i närheten helt automatiskt och kollar av mot bilregistret. Är det en stulen eller efterlyst bil så plingar det till. Vet inte om de letar efter skatte- och besiktningssmitare också :-D
Användarvisningsbild
av Funk
#1359066
Låt mig se om jag fatta resonemanget.. (prisexemplen är för dotterns bil)
Man kan besiktiga tidigt i peroden för 299kr/år/gång....
Man kan besiktiga var 14:e månad för 299kr ena året och 550kr andra året.
Man sparar alltså 125kr per år om man orkar hålla stenkoll på det hela. Är det ens ett problem om man inte har en hobbybil ?

/Thomas
av Lövet
#1359068
@Erik Å, Sant. Men de gör bara det när de aktivt är påslagna. Dvs, systemet är inte igång bara de är ute och åker. Så chansen är liten, men varför åka runt i en obesiktad bil? Det är liksom inget man håller på med om man inte är pundare enligt mig.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1359074
Håller med, Lövet. Dessutom kan det bli rätt knivigt om man hamnar i en olycka... Känns inte riktigt värt det :p
Visst, finns väl ingen som ser fram emot att besikta bilen, men det är ju ett nödvändigt ont och har ju ändå lett till att vi sverige överlag faktiskt har trafiksäkra bilar. Vi kan känna oss hyffsat säkra på att bilen man möter inte ska falla i småbitar av vinddraget, eller att bilen bakom inte har noll och inga bromsar :p
Bruten fjäder framvagn

arbetade. ( finns där inga möjlighet a[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Enklast är väl att ta en tumstock o m&au[…]

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]