Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Storfot
#1357171
Det börjar bli dags att besikta bilen igen. Jag vill ju göra det den sista månaden i perioden för att få 14 månaders intervall och inte 12 eller 13. Men nu verkar besiktningsföretagen ha infört någon slags kartell där alla har högre priser den sista månaden. Vad har ni för erfarenheter av det? Jag tänker att det kanske börjar trilla in nya erbjudanden med det lägre priset även den sista månaden om jag väntar med att boka till dess, men om det inte gör det så är det lite surt att betala ett par hundra extra.
av Lobocut
#1357178
Du har alltid 14 månader från den sista godkända besiktningen, så när du gör besiktningen spelar alltså ingen roll.

Boka tiden i ett annat registreringsnummer som är längre ifrån den tiden som du egentligen vill besikta. Det spelar egentligen inge roll vilken bil man dyker upp med , bara det fortfarande är personbil.
Senast redigerad av 1 Lobocut, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1357190
Min bil är obessad sen nyår är det 14 månader på den med`?.
Håller på o jobbar på den så ingen ide att köra in nu. Och den går likadant som när den var nybessad :-)
Den blir väl bessad fram i vår typ.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1357196
I mellandagarna fick jag "erbjudande" från Carspect om att besiktiga min bil senast siste januari för 299 sek.
Eftersom det inte framgick av reklamutskicket, såklart (!), när bilen senast ska besiktigas så fick jag gå in o kolla, senast 2020-05-31.

Rena vilda västern på besiktningsmarknaden numera.
Senast redigerad av 1 Cotag, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1357197
Ja, dom brukar tjata lite runt ett halvår innan det faktiskt är dags. Sen är det knäpptyst, antagligen för att man ska bli tvingad till dom högre priserna :P
Användarvisningsbild
av Funk
#1357276
Steffe3 skrev:Ja, dom brukar tjata lite runt ett halvår innan det faktiskt är dags. Sen är det knäpptyst, antagligen för att man ska bli tvingad till dom högre priserna :P
Eller så besiktigar man tidigt i perioden, och sparar en slant..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1357280
Funkar ju inte så med perioderna längre.. perioden räknas från dagen du besiktigar, så gör du det tidigt så "förlorar " du ju resten av perioden.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1357287
Variosboy skrev:, så gör du det tidigt så "förlorar " du ju resten av perioden.
Men du får ändå 14 månader till nästa period (eller 24) och så kan man ju numera "styra" inställningsperioden till en tid man själv tycker passar. Kanske mer viktigt med "entusiastbilar" som kanske är avställd i perioder. Min 745-a ha en period på 24 månader, och får se nu i mars hur det fungerar (har bara tre månader på mig). Förra gången besiktigade jag i april (har 0 i slutsiffra), så där var körförbud. Flyttar den då 24 månaders perioden en månad fram???

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]