Ah, svarade just i din andra tråd :p
Kan dra det lite kort igen dock:
S/V70 97-00 är stabila bilar, då det i grunden är samma bil som 850. Dvs ägandekostnaderna för S/V70 är i princip samma som 850. 99-00 med elektroniskt gasspjäll har dock den extra kostnaden, då gasspjällen är under kritik och går sönder. I snitt vid runt 20k mil, vissa har tur att dom håller till över 30k, men dom är en minoritet. Kostad för att få gasspjället renoverat ligger runt 4000 har jag för mig, men då blir det ordentligt gjort och i regel behöver man aldrig tänka på det igen.
97-98 har mekaniskt spjäll, fördelare osv osv precis som 850, med exakt samma för- och nackdelar som 850. Det är "samma bil" helt enkelt, men mer förfinad.
Min åsikt är att 97-98 är dom stabilaste årsmodellerna, just pga. avsaknad av krånglande elektroniskt spjäll, sepparata tändspolar som kostar betydligt mer än en fördelare och rotor, och VVT(vissa modeller) som kan krångla.
V70N("andra generationen", 00+) kan jag inte så jättemycket om, men dom tidigare årsmodellerna(00-03 om jag minns rätt) dras med samma dåliga gasspjäll som S/V70 99-00, och jag vill minnas att en specifik bränsleledning vittrar sönder med åren och är ett halvt h-e att byta.
Och min HÖGST PERSONLIGA åsikt är att V70N(eller S80 för den delen) känns betydligt plastigare än S/V70 97-00. Kommer säkert få mycket skit för den åsikten, men det är så jag känner iaf
Så, min åsikt är, om han var nöjd med 850in så vore en S/V70 97-98 ett bra val, just för att dom är snarlika 850 när det gäller funktion och ev. problem.
edit: Givetvis är det som vanligt när man köper en gammal bil - ett lotteri. Ibland har man tur och får tag på en som bara går och går(min V70 t ex), och ibland har man otur och får en som inte gör annat än krånglar(min gamla 945a som jag böt det mesta på för att få stabil...)