Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av McQueen
#1356476
Pappas 850 från -96 är skrotad. Han hann köra den i blott två månader, men trivdes mycket bra med den. Undrar nu ifall det vore bättre att hjälpa honom skaffa en V70 och i så fall vilken modell. Hög driftsäkerhet och låga ägendekostnader har högst prioritet. Första generationen har kanske lägst pris på delar och högre driftsäkerhet eftersom den är tekniskt simplare än den andra generationen? Eller är andra generationen mer välbyggd och går sönder mindre ofta? Har fler stora fördelar? Eller är det tvärt om?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1356503
Ah, svarade just i din andra tråd :p


Kan dra det lite kort igen dock:
S/V70 97-00 är stabila bilar, då det i grunden är samma bil som 850. Dvs ägandekostnaderna för S/V70 är i princip samma som 850. 99-00 med elektroniskt gasspjäll har dock den extra kostnaden, då gasspjällen är under kritik och går sönder. I snitt vid runt 20k mil, vissa har tur att dom håller till över 30k, men dom är en minoritet. Kostad för att få gasspjället renoverat ligger runt 4000 har jag för mig, men då blir det ordentligt gjort och i regel behöver man aldrig tänka på det igen.
97-98 har mekaniskt spjäll, fördelare osv osv precis som 850, med exakt samma för- och nackdelar som 850. Det är "samma bil" helt enkelt, men mer förfinad.
Min åsikt är att 97-98 är dom stabilaste årsmodellerna, just pga. avsaknad av krånglande elektroniskt spjäll, sepparata tändspolar som kostar betydligt mer än en fördelare och rotor, och VVT(vissa modeller) som kan krångla.

V70N("andra generationen", 00+) kan jag inte så jättemycket om, men dom tidigare årsmodellerna(00-03 om jag minns rätt) dras med samma dåliga gasspjäll som S/V70 99-00, och jag vill minnas att en specifik bränsleledning vittrar sönder med åren och är ett halvt h-e att byta.
Och min HÖGST PERSONLIGA åsikt är att V70N(eller S80 för den delen) känns betydligt plastigare än S/V70 97-00. Kommer säkert få mycket skit för den åsikten, men det är så jag känner iaf :P

Så, min åsikt är, om han var nöjd med 850in så vore en S/V70 97-98 ett bra val, just för att dom är snarlika 850 när det gäller funktion och ev. problem.


edit: Givetvis är det som vanligt när man köper en gammal bil - ett lotteri. Ibland har man tur och får tag på en som bara går och går(min V70 t ex), och ibland har man otur och får en som inte gör annat än krånglar(min gamla 945a som jag böt det mesta på för att få stabil...)
av rd350
#1356514
Som föregående talare, 850 o tidiga v70 är bra bilar, betydligt bättre än andra samtida märken. Dock är de nu gamla bilar och då kan ju diverse olika krämpor komma. Skruvar man själv spelar det inte så stor roll men tex. kopplingsbyte på verkstad är inte billigt på en gammal framhjulsdriven bil... V70n är också bra bilar, mycket bra rostskydd, undvik 00 till 03, de hade problem med bla. gasspjäll och instrument. V70 sista modellen som kom 08 är sämre än tidigare i kvalite, sämre rostskydd, dåliga bakvagnsbussningar, fler elfel än tidigare, dock trevligare bil att köra. (Min åsikt) Leta upp en fin 850 eller tidig v70 så känner han igen sig! Det finns "pärlor" och dom är sällan dyra brukar röra sig om hälften som vad man hittar en fin 940 för....
#1356515
Det beror ju lite på budget och om man har några krav på viss utrustning. Generellt skulle jag satsa på en V70N eller S60 om en sedan lockar. Båda generationerna har sina svagheter och styrkor, men i slutänden så hamnar i ett läge om inte har allt för stor budget att det specifika exemplar av bil man tittar på får avgöra. Att leta fram ett vettigt exemplar lär vara viktigare än vilken generation man väljer.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1356658
Jag har haft en V70N 2,4T 2001 som gick kalasfint trots koksad motor, efter några kvicka oljebyten gick den som den skulle utan varningar.

Sen efter lite interna missförstånd i familjen så köpte jag svärföräldrarnas V70N 2,5T 2003 och fick sälja 2001:an

Sköna bilar, lite hög skatt jämfört med V50 D2 som jag åker i till vardags men å andra sidan så är det rätt svettig skatt om man skulle välja diesel på en äldre V70.

V70N verkar stå emot rostangrepp riktigt bra och är lättservad, det är dessutom Sveriges mest sålda bil så delar kommer att finnas inom överskådlig framtid.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1356671
dieselkenneth skrev:Personligen skulle jag leta efter en högre bil pga av att den är lite lättare att komma i och ur med stela leder. För mig så skulle en xc90 pga av många barnbarn vara idialet.
Mina föräldrar tittade på XC70 men p.g.a. SIPS så blir det ett lååångt insteg, kanske bättre/lättare på Xc90?

Dom gick från Volvo S60 till Volkswagen Tiguan.
av MickeM
#1356717
Jag tror V70N/S60 2004-2007 är bland dom pålitligaste och mest prisvärda. Ganska avbuggade från dom tidigare vanliga felen vid dom årgångarna.
V70N/S60 2001-2003 har lite olika barnsjukdomar med gasspjäll, kombiinstrument, absmoduler, mm.

S80 har kunglig komfort, och i regel billigare sett till skick. Samma köpråd som V70N/S60.

Inga fel på 850/S/V70I men tiden har sprungit ifrån dom lite. Dock otroligt billiga, men säkerheten är också sämre än N-modellen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1356755
Jo det är klart att 85x70 börjar känna av tidens tand. Det är ju bara 2 år kvar tills plattformen(P80) börjar äntra skattesmitare ändå :-D ...
S80 håller jag f.ö. med om har väldigt bra komfort. Vill påstå att komforten är rätt markant märkbart bättre i S80 än V70N/S60 av samma årgång. Och helt klart bättre än 85x70, även om det gör ont att erkänna det :P

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]