Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1356119
McQueen skrev:
GLIZ skrev:Bara att leta reda på nått likvärdigt och köpa den.
Varför? Du läste frågorna i trådstarten?
Jag har läst och svarat och kommenterat. Försäkringsbolaget reparerar inte den bilen. Göra i ordning som hobbyprojekt. Dyrt...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1356122
Bilen kommer bli inlöst garanterat, det krävs inte många verkstadstimmar för att passera hela bilens värde. Vissa försäkringsbolag kan dock vara schyssta under vissa förutsättningar och ge något lägre ersättning men man får behålla bilen också. Sen kan du laga den som hobbyprojekt om den betyder mycket för dig. Enklaste då måste ju vara att köpa en donatorbil och plocka från, att köpa delarna löst kommer bli för dyrt.
#1356155
Lövet skrev:Bilen kommer bli inlöst garanterat, det krävs inte många verkstadstimmar för att passera hela bilens värde. Vissa försäkringsbolag kan dock vara schyssta under vissa förutsättningar och ge något lägre ersättning men man får behålla bilen också. Sen kan du laga den som hobbyprojekt om den betyder mycket för dig. Enklaste då måste ju vara att köpa en donatorbil och plocka från, att köpa delarna löst kommer bli för dyrt.
Tack för bra svar! Ska försöka få till en sådan lösning som du beskriver och en donatorbil.
#1356156
McQueen skrev:
Lövet skrev:Bilen kommer bli inlöst garanterat, det krävs inte många verkstadstimmar för att passera hela bilens värde. Vissa försäkringsbolag kan dock vara schyssta under vissa förutsättningar och ge något lägre ersättning men man får behålla bilen också. Sen kan du laga den som hobbyprojekt om den betyder mycket för dig. Enklaste då måste ju vara att köpa en donatorbil och plocka från, att köpa delarna löst kommer bli för dyrt.
Tack för bra svar! Ska försöka få till en sådan lösning som du beskriver och en donatorbil.
Vet inte om alla f-bolag gör det men åtminstone två ggr har närstående lyckats. Sista gången minns jag det som att bilen då var värderad till 18k, han fick ut 13k istället och behöll bilen. Skadorna var mindre än dina dock, vet inte om det har betydelse för hanteringen.
#1356172
Inte läst igenom tråden, men den där blir inlöst 100%. Kostnad för reparationen överstiger pris på en likvärdig bil med hästlängder.

Nu är det visserligen svårt att avgöra av en enda bild men... Att laga upp den där - om man gör det själv - behöver inte vara så fruktansvärt dyrt. Fortfarande dyrare än en likvärdig bil(850 är inte värda ett skit överlag).
Några saker jag kan peka ut behöver bytas av bilden att dömma:
Huv(duh)
Stötfångare med balk(duhh)
Strålkastare
Frontkorg
Troligen kylaren(och ICn om det är en turbo)
Tycker vänsterskärmen ser lite tillbucklad ut, och då är väl högerskärmen det också. Kan gå att räta ut, annars är det väl byte.

Beroende på hur det ser ut under huven:
Subframe
Kylarfläkt
Ev. AC kondensor.

Ev behöver vissa fästen bytas och ev. riktas, det går inte se fören man börjar demontera bilen.

Mellan tummen och pekfingret skulle jag uppskatta reparationen till ca 8000kr i material.
Att få allt det åtgärdat på en verkstad kostar säkerligen minst det dubbla. Dvs ur försäkringssynpunkt så handlar det nästan om 20 000kr. Det är inte en 850 värd, långt ifrån(tänk på att f-bolag går efter schabloner, dom bryr sig i skit i mil, skick osv på bilen i fråga).

edit: hurvida det är "lönt att reparera" eller inte kan endast du, eller din pappa, svara på. Ur ekonomisk synpunkt är det inte värt det. Men tycker man om bilen så finns det ju ett stort personligt värde i den, och då kan det helt klart vara värt att fixa den. Skulle samma sak hända med min V70 så skulle jag definitivt laga upp den, jag gillar den bilen väldigt mycket så money be damned :-D

edit 2: Kom på en sak, f-bolag brukar kunna erbjuda en ekonomisk ersättning, samtidigt som man får behålla bilen. Denna ersättning är mindre än vad man skulle få vid en ren inlösning, men det är alltid nått.
Just det scenariot fick det bli för mig när jag fick min 945a totalt sönderrepad, blev erbjuden jag tror 15k för inlösen, eller 10k i handen och behålla bilen. Jag tog pengar i handen och betalade resten ur egen ficka för omlackering av den(kostade 17k totalt om jag minns rätt, så 7k ur egen ficka).

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]