Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1357330
.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1357331
Erik Å skrev: lör 28 dec 2019, 16:56 Faktiskt trist att det inte går att köpa batterier där man kommer åt att fylla på vatten längre, alla är numera underhållsfria dvs förseglade.
Med "underhållsfritt" menas att man slänger batteriet och köper ett nytt när vattnet har avdustat :bored:
Vattnet avdunstar väl inte utan spjälkas i syre och väte. Förr så ventilerade man ut gasen ur batteriet. Nu sitter en reaktor i locket som katalyserar tillbaka väte och syre till vatten igen.

Att batteriet ger upp beror väl på att det bildas sulfater på plattorna, detta oavsett om det är AGM eller wet.

Har jag missuppfattat detta?
av Erik Å
#1357377
VolvoB20 skrev: mån 06 jan 2020, 12:39 .. Nu sitter en reaktor i locket som katalyserar tillbaka väte och syre till vatten igen.
Menar du att det sitter en rekombinator i vanliga bilbatterier? Jag har tittat men aldrig sett nån, verkar som gas och vattenånga vädras direkt ut (jo en del av vattnet kommer att avdunsta förutom den del som spjälkas till vät- och syrgas)
Användarvisningsbild
av vetten
#1357424
Det sitter ju en liten slang som ska anslutas till batteriet i ett litet hål på batterisidan för att vädra ut ev. knallgas som bildas när batteriet laddas, det gör det allafall på min bil och har gjort på flera andra som jag haft.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1357426
I dyrare batterier har jag sett det sitter en rekombinator i locket.. Hur det är i billigare batterier har jag ingen aning.

Slangen är ju till för om du överskrider max tillåten laddström så batteriet inte kan hantera knallgasen internt utan måste vädra bort den. För stor laddström leder ju till för tidig död av batteriet.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1357487
Derank skrev: tis 31 dec 2019, 19:27 AGM rekondar man inte, när de är slut är de slut.
Har du en tillförlitlig källa på att det inte går. eller är det tyckande?
av Erik Å
#1358112
Så här gör man en riktig rekonditionering av ett bilbatteri! :-D
Iallafall om man har billig arbetskraft. Miljö och hälsoskydd, vad är det...? :oops:
Användarvisningsbild
av Cotag
#1358117
Det visas upp en god yrkeskunnighet där tycker jag. Lödning av poler verkar ske med ett batteri (!), det är ju bra om det tidvis saknas spänning i vägguttagen för en lödkolv ... :party:
Nu är det ju vanliga "våtcellsbatterier" i klippet, undrar om han även fixar AGM.
Användarvisningsbild
av Derank
#1358120
Det är ju återvinning iaf, det blir väl där baterierna från elbilarna kommer hamna i framtiden.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1358346
Det var så han gjorde på batteriverkst'an med batteriet på farsans PV -58 omkring 1963. Det fanns en batteriverkstad i Halmstad då som framföralt bytte celler på större batterier typ entreprenadmaskiner och lastbilar/bussar. Grannen hemma då var uppvuxen i ett bussgarage (Gräsås Busstrafik) som körde linjetrafik runt Halmstad på -20 till -60-talet. Även turistresor, bl.a körde dom på -30-talet fotbollsresor ända till Göteborg (2-dagar resa med övernattning i Fjärås). Han berättade att dom körde bussarna i 10 år, sedan byttes cellerna i batterierna och dom körde bussarna 10 år till. Idag körs inte bussarna 10 år ens.....

Hej, Du väljer inställningar, integrite[…]

Volvo 745 b230f 1989

Lyser den som den ska med tändning på? […]

Tack, ja precis den är det. Den delen &a[…]

Stereobyte xc70 01

803 saknar förstärkare utan använde[…]