Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
#1354048
2002 fanns det cirka 13000 taxibiliar i Sverige, 2018 va den siffran uppe i ca 17700.

Vad är det som gör att antalet taxibilar ökar så dramatiskt? Mer än 30%.
Befolkning i Svergie har som jämförelse ökat ca 15% på samma tid.

Åker folk mer taxi?

Skaffar folk taxibil för att kunna köra extra?

Skaffar folk taxibil för att kunna köra runt familjen i en "gratis" bil vid sidan av några timmars vanligt taxikörande?

Bild

Källa:
http://www.statistikdatabasen.scb.se/px ... ewLayout1/
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1354058
Det är mycket färdtjänster och sjukresor som går. I många fall är det billigare att ta en färdtjänst än att köra själv. Sjukresor har man högkostnadsskydd på, så behöver man åka ofta till sjukhus så tjänar man snabbt på att inte köra själv. Har för mig att sjukresor ligger på runt 80kr/resa(dvs 160 t.o.r), med högkostnadsskydd runt 1100-1200. Färdtjänst kostar något liknande, men utan högkostnadsskydd, inom länet. Riksfärdtjänst(dvs utanför ens län) kostar mer, men jag kommer inte ihåg summan nu, runt 200 eller så, och då kan du "typ" åka från malmö till happaranda om du vill.

Tvivlar på att speciellt många åker taxi för skojs skull, inte mer än tidigare iaf. Att åka på taxameter är inte billigt.


(edit: det har f.ö. nästan alltid varit brist på taxibilar, så ökningen av taxibilar nu är inte speciellt konstig)
#1354062
Pratar man med taxibolagen så säger man att det är extrem överetablering i branchen och inkomsterna per bil/förare sjunker dramatisk pga alla bilar i trafik..

Har väl delvis med migrationspolitiken att göra där man utbildar mängder med lastbil/buss/taxi förare och det är svårt att hitta jobb sedan, och man köper ju inte gärna en lastbil/buss själv men en bil kan man lösa och börja köra taxi.
#1354102
Något man ska komma ihåg är att taxibolagen ofta inte behöver bry sig om hur pass lönsamt det är att köra taxi, det är inte deras affärsmodell. Taxibolagen står ofta bara för själva bokningssystemet och profilen, det är sedan droskägare (ofta förare som betalar in en avgift till taxibolaget) som är taxibolagens riktiga kunder. Droskägarna är snarare franchise-bolag som köper in sig i märket och bokningssystemet.

Det kan givetvis vara annorlunda på mindre orter, men om vi talar om dom stora bolagen i storstäderna så är det det som är fallet.

Kort och gått: Taxibolagen vill ha så många taxibilar som vanligt, taxiförarna får i sin tur sämre lönsamhet eftersom dom är egenföretagare som tävlar om samma kunder.
#1354144
Med " Taxibolag" tänkte jag inte på de som sköter växeln, utan de som äger bilar och kör kunder. De tycker det är en enorm överetablering som drivits på av migrationspolitiken där mängder med personer får arbetsmarknadsutbildning betalt till olika yrkesförarkategorier och de hamnar inom Taxi då det är enklare än att dra igång bussbolag eller åkeri.
#1354198
Jag köper inte att det är en enorm överetablering av taxiåkare. Det är rätt många företagare som drömmer om en kontrollerad monopolsituation, på det sätt som Taxi fungerade tidigare. Fick du tillstånd, så var du i princip garanterad en vinstdrivande verksamhet. Inte så konstigt att de som var etablerade tyckte att det systemet var fördelaktigt. Däremot var det inte så bra för de som betalade taxiresorna...

Det är utan tvivel så att det är stark prispress på taxiresor. Det gör att kostnaderna är trycks ner. Löneläget är lågt, och därmed väljer främst de som inte har så stort val att köra taxi. Skulle vi inte ha det antal invandrare vi har skulle det vara ännu dyrare att åka taxi. Detsamma gäller många andra mindre attraktiva arbeten i Sverige, t.ex. inom lokalvård, hemtjänst etc.

Visst har vi problem med migrationspolitiken, med at hävda att den givit en enorm överetablering av taxiåkare har jag svårt att se sambandet med. Att den gett något billigare taxiresor tror jag dock på.

Och slutligen -- svensken har i snitt fått betydligt bättre ekonomi, så taxiresor (både privat finansierade och via den offentliga sektorn) har det blivit betydlig fler av. Tidigare var det lyx, men för många är det numera rätt normalt att ta en taxi. Speciellt i storstäder finns det många ungdomar som väljer att inte ta körkort. De tenderar att åka taxi oftare än de som har körkort.
av MickeM
#1354232
En allt äldre medelålder utanför storstäderna där det allmänna drar sig tillbaka ger ökade avstånd till sjukvården, mm.
Färdtjänst och sjukresor borde därför öka i omfattning som en naturlig reaktion på det.

En bekant kör taxi, och det är nästan bara sjukresor, färdtjänst och skolbarn.
Häromkring i alla fall.
Privatresorna är till/hem från krogen.= 5min resor.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1354271
Avregleringen av taxi var ändå för 30 år sedan..... Jag körde själv för 25 år sedan och det var rätt ok då.
#1354302
Malmstroem skrev: mån 16 dec 2019, 19:34
Visst har vi problem med migrationspolitiken, med at hävda att den givit en enorm överetablering av taxiåkare har jag svårt att se sambandet med. Att den gett något billigare taxiresor tror jag dock på.
Vilka är det som kör Taxi då?

Dagligen ser jag fulla taxibilar, kvinnor och barn trängs in i Taxin utanför Willys.
De är inga rika ungdomar i min kommun som åker taxi iaf. Visst när du vart i stan på fredagkvällen, då åker de taxi men det är ju oxå för att ingen vågar gå från pendeln längre.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]