Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1352649
Vi blev lurade när vi köpte vår XC 70 årsmodell 2013. Vi anade ingenting förren vi tappade bort en nyckel och skulle få ut en ny på vår försäkring. Det uppdagades då att bilen var en gammal taxi som gått över 60 000mil och inte dryga 13 000 mil som säljaren sa till oss. Enligt Volvo så var bilen välservad och de tyckte bilen var i väldigt gott skick för att ha gått så långt.
Bilen har fungerat toppen i vår ägo (3år) tills nu. AC och Dieselvärmaren fungerar inte samt värmen i bilen. Vi tänkter sälja bilen som den är. Inte lätt att sälja men samtidig så är det väl inte bara skrotvärde på bilen?
Den är fullutrustad med automat och momentum paket inget drag.
Vad är bilen värd??
#1352652
Med de milen och de felen skulle jag inte betala ett öre själv,men någon händig är säkert intresserad, sätt et pris som du själv känner dig bekväm med.
#1352672
Ja, det är nog bara att skjuta från höften och lägga ut en annons på blocket, en och annan bilnasare lär ju iaf höra av sig skulle jag tro.
#1352874
Himla tråkigt att bli lurad.

Dom väldigt höga milen är nog inte det värsta för denna bilen. Välservad och säkert mycket bytt.
Värdesänkande? Givetvis.
Men defekter på väsentligheter drar alltid ner värdet mer än kostnaden för att laga dom.
Annars är ju köparen en idiot.
Exempel:
Ingen vid sunda vätskor köper något 5000kr billigare med ett 10.000kr-fel. Snarare 15.000kr billigare för ett 10.000kr-fel så det är värt besväret och risken.
#1352880
Ett tips är att inte skriva i annonsen att den är fullutrustad.
Momentum är mellanpaketet (summum heter det stora) och utöver paketen finns massa fler saker att välja till.
Många med mig skrollar direkt förbi annonser med den skrivningen då det brukar indikera bluff/ säljare med dålig koll.
#1353023
Variosboy skrev:Många med mig skrollar direkt förbi annonser med den skrivningen då det brukar indikera bluff/ säljare med dålig koll.
... Fast om säljaren har dålig koll så kan det finnas utrymme att pruta genom att framföra fakta om hur det egentligen ligger till ;-)
Det kräver givetvis att man som köpare faktiskt har koll på den biten. Blir såklart lite knepigare om köparen har lika dålig koll som säljaren :)
#1353304
majsancom skrev: sön 08 dec 2019, 19:47 AC och Dieselvärmaren fungerar inte samt värmen i bilen.
AC och Dieselvärmare kan man leva utan (Det har jag kört utan mina första 30 år bakom ratten sedan jag tog körkort), men inte vanliga värmen, det gör ju bilen okörbar halva året då man inte kommer kunna se ut genom rutorna pga all imma och is.

Fixa den vanliga värmen så säljer du en fullt användbar bil och kommer får bra mycket bättre betalt än om du säljer den i okörbart skick.
#1353836
Vem köpte du bilen av? Firma? Det där med att fuska med milen är hårt straff.
Polaren köpte en skåpbil på en auktion firma. Några månader efter ringer auktion firman upp. Då har de fått veta att miltalen va sänkta på bilen de hade sålt. De köpte tillbaka bilen för samma pris.

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]