Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1349295
I Sverige har vi som bekant ett speciellt körkort som bara gäller för bilar med automatlåda. Har man gjort sin uppkörning med en bil med automatlåda så gäller körkortet bara för bilar med automatlåda. Det har någon trångsynt och egoistisk byråkrat bestämt för längesedan. Och dagens Trafikverket som tycker sig vara världens bästa Trafikverk hade chans att ändra på detta för något år sedan, men eftersom man är Världsmästare på området så kunde man av egoism och prestigeskäl inte låta sig ändra uppfattning så simpelt. Regeln om körkort enbart för automatlåda ligger fast.
Numera finns det elbilar. Dom har en mekanik och framdrivningskaraktäristik som inte är densamma som hos en förbränningsmotor. "Det är ju olika sorters bilar!"
I logik med atutomatlådeväxlade bilar och deras körkortskrav borde det vara så att den som gör uppkörningsprov i en elbil, eller för all del, en hybridbil (ett mellanting mellan elbil och förbränningsmotordriven bil) endast i Trafikverkets överskådliga framtid, enbart få köra elbilar!

Vad tycker Trafikverket? Är det inte dags att slopa lagar och regler om körkort enbart för automatlådeväxlade bilar?
Frågan var som sagt, aktuell för ett år sedan ungefär. Men byråkraterna sa "Bergnej!"
av Lockis
#1349296
Absolut inte!

Antar att du är en endast automatlåde körkorts person med tanke på din inställning.
En elbil kan likställas med automat så tar du körkort med elbil (tror inte det går idag?!) så bör du bara få köra automatväxlad bil, det samma gäller hybrid.

Det är en annan sak att köra med manuell låda, annars hade det inte gjorts en skillnad på det.

För att göra en jämförelse så bör man med ditt resonemang inte ens behöva köra upp/göra prov för tyngre släp. Du får ju köra släp på vanligt körkort så varför ska man då ha en begränsning på vikten?
Och då kan man ju lika gärna strunta i speciella behörigheter för Buss/Lastbil och motorcyckel?

Och tar man Traktor körkort så varför ska man då behöva ta ett bilkörkort?

Resonemanget är helt korrekt ifrån transportstyrelsen.
Ta körkort med manuell bil om du inte vill vara begränsad till automat, blir inte enklare än så....
av Lövet
#1349298
Det här problemet kommer lösa sig själv. Det kommer bara finnas bilar med automatlådor framöver. Det har redan börjat. Audi tog precis beslutet att inte tillverka A6 längre manuell, A4 finns med manuell men det säljs inga så i Sverige tar man inte in några. Tittar man på Volvo så är det säkert samma för alla modeller utom V40. Nackdelen med enbart automatkörkort kommer inom 10 år vara väldigt liten...
av Lockis
#1349299
Lövet skrev:Det här problemet kommer lösa sig själv. Det kommer bara finnas bilar med automatlådor framöver. Det har redan börjat. Audi tog precis beslutet att inte tillverka A6 längre manuell, A4 finns med manuell men det säljs inga så i Sverige tar man inte in några. Nackdelen med enbart automatkörkort kommer inom 10 år vara väldigt liten.
Håller med, Volvo är påväg att ta bort manuell låda med.
På V60 är det enbart D3 och D4 som går att få manuell.
XC60n är snarlik V60 men har alternativ för D4 AWD manuell också.

Med det sagt så tror jag inte det är många bilar som säljs idag som har manuell låda. Vissa förmånsbilar kanske för att få ett lägre förmånsvärde men största delen är automat.
Dags för skatteverket att komma ikapp och ta bort bestraffning på automatlådor kanske?

Med det sagt så tycker jag fortfarande inte att personer som tagit körkort på automatare ska få lov att köra manuella bilar.
Det är en annan sak.
Senast redigerad av 1 Lockis, redigerad totalt 0 gånger.
av Lockis
#1349303
Malmstroem skrev:Det är små och billiga bilar som fortfarande säljs med manuell låda.

I princip alla tjänstebilar har automat.
Där tror jag du har fel.
Jag skulle vilja påstå att dem flesta manuella bilarna som säljs är just tjänstebilar och förmånsbilar.
av Lövet
#1349308
Lockis skrev:
Malmstroem skrev:Det är små och billiga bilar som fortfarande säljs med manuell låda.

I princip alla tjänstebilar har automat.
Där tror jag du har fel.
Jag skulle vilja påstå att dem flesta manuella bilarna som säljs är just tjänstebilar och förmånsbilar.
I antal säkert men inte i andel. Det säljs inte en Passat, V90, A6 eller 5-serie med manuell längre. Vissa arbetsbilar, hemtjänsten, kommuner osv köper dock manuell för att spara pengar men det är lite andra biltyper.
av Lockis
#1349312
Lövet skrev:
Lockis skrev:
Malmstroem skrev:Det är små och billiga bilar som fortfarande säljs med manuell låda.

I princip alla tjänstebilar har automat.
Där tror jag du har fel.
Jag skulle vilja påstå att dem flesta manuella bilarna som säljs är just tjänstebilar och förmånsbilar.
I antal säkert men inte i andel. Det säljs inte en Passat, V90, A6 eller 5-serie med manuell längre. Vissa arbetsbilar, hemtjänsten, kommuner osv köper dock manuell för att spara pengar men det är lite andra biltyper.
Förlåt, jag menade inte i andel utan bara att antalet sålda manuella är större i tjänstebils/förmånsbil's segmentet än privat.
Den största delen är självklart automat även i tjänstebil/förmånbils segmentet.
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor