Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1350246
@VolvoB20, Bra argument och mitt svar är att AWD är högst frivilligt men att automat kommer bli den nya standarden.
Beställer du en volvo idag med AWD så är det inte alla modeller du kan få med manuell låda bara.
Någon påpekade även att nya Audi A6 inte kommer finnas i manuell version längre. Men AWD kommer fortsätta vara tillval då det inte är en viktig funktion för många.
av Lövet
#1350250
Förstår inte upprördheten. När man köper ett tillval idag som företagare sker förmånsbeskattningen från två håll. Dels det monetära värdet av utrustningen, dels höjs fordonsskatten (och därmed förmånsvärdet) av utrustning som påverkar förbrukningen. Detta gäller inte bara för automat utan numera även dragkrok, lättmetallfälgar, spoilerpaket, taklucka mm.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1350270
Lockis skrev: sön 24 nov 2019, 17:11 @VolvoB20, Bra argument och mitt svar är att AWD är högst frivilligt men att automat kommer bli den nya standarden.
Beställer du en volvo idag med AWD så är det inte alla modeller du kan få med manuell låda bara.
Någon påpekade även att nya Audi A6 inte kommer finnas i manuell version längre. Men AWD kommer fortsätta vara tillval då det inte är en viktig funktion för många.
Men det blir ju bara ännu märkligare.

Idag kan man köpa en XC60 för 380.000 för manuell och 400.000 för automat.

Man skattar alltså för 380.000 eller 400.000 beroende på modell man väljer.

Tänk om det i framtiden skulle säljas en ny model. En XC80 automat för 400.000 och det är enda modellen som säljs vad ska man skatta för då? För 400.000 som bilen faktiskt kostar, eller ska någon räkna fram ett lägre värde för vad bilen skulle kostat om den nu faktiskt hade byggts med manuell låda, vilket ju inte görs.

Eller Audi A6an du tar som exempel. Dem finns ju inte med manuell. Vad ska man skatta för då om inte bilens pris. Ska man hitta på ett värde på en A6 manuell som ju inte finns och skatta för den virtuella A6-bilens pris.

Det finns ju massor med utrustning som är standard och man inte kan välja bort som man får skatta för pga att det ingår i bilen pris. Automat, Airbags, Antisladd, vindrutetorkate, tuta osv..allt man betalar för beskattas även om det är standard.
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]