Sida 1 av 1

Behåll dieselbilarna för klimatets skull.

Postat: mån 18 nov 2019, 11:44
av volvoc70cab

Re: Behåll dieselbilarna för klimatets skull.

Postat: mån 18 nov 2019, 12:55
av SBergdahl
volvoc70cab skrev: mån 18 nov 2019, 11:44 https://www.di.se/brandstudio/neste/beh ... ets-skull/
Hela artikeln är en annons. Bara så ingen missar det..

Re: Behåll dieselbilarna för klimatets skull.

Postat: mån 18 nov 2019, 22:17
av Derank
???

Re: Behåll dieselbilarna för klimatets skull.

Postat: mån 18 nov 2019, 22:39
av Rådlös
Ja, en annons. En viktig faktor som många inte bryr sig om är partikelutsläppen. Alltså, även om man lyckas begränsa utsläppen av växthusgaser så finns fortfarande partikelutsläppen och kväveoxiderna kvar från dieselmotorerna. Det ligger i dieselmotorernas arbetssätt och dom utsläppen är mycket värre än växthusgaserna.

Re: Behåll dieselbilarna för klimatets skull.

Postat: tis 19 nov 2019, 06:10
av Sudden78
Rådlös skrev:Ja, en annons. En viktig faktor som många inte bryr sig om är partikelutsläppen. Alltså, även om man lyckas begränsa utsläppen av växthusgaser så finns fortfarande partikelutsläppen och kväveoxiderna kvar från dieselmotorerna. Det ligger i dieselmotorernas arbetssätt och dom utsläppen är mycket värre än växthusgaserna.
Fördelen med diesel är att det går att framställa”fin” biodiesel och det finns system i dagens bilar som tar hand om partiklarna. CO2 är lite svårare att trolla bort och är ju faktiskt det som påverkar den globala uppvärmningen, om man skall tro forskarna iallafall.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Behåll dieselbilarna för klimatets skull.

Postat: tis 19 nov 2019, 06:37
av MickeM
Sudden78 skrev: tis 19 nov 2019, 06:10
Rådlös skrev:Ja, en annons. En viktig faktor som många inte bryr sig om är partikelutsläppen. Alltså, även om man lyckas begränsa utsläppen av växthusgaser så finns fortfarande partikelutsläppen och kväveoxiderna kvar från dieselmotorerna. Det ligger i dieselmotorernas arbetssätt och dom utsläppen är mycket värre än växthusgaserna.
Fördelen med diesel är att det går att framställa”fin” biodiesel och det finns system i dagens bilar som tar hand om partiklarna. CO2 är lite svårare att trolla bort och är ju faktiskt det som påverkar den globala uppvärmningen, om man skall tro forskarna iallafall.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sådan diesel och etanol är utmärkta övergångsdrivmedel. Det kommer säkert bättre tids nog, men bättre än konventionellt bränsle är det säkert.
Det är ju faktiskt stört omöjligt att byta ut varenda liten förbränningsmotor i allt från stora entreprenadmaskiner till små röjsågar till batteridrivna dito på enstaka årtionde.

Gäller naturligtvis bilparken också, även om förbränningsmotorn där kommer fasas ut (så gott som) fullständigt.

Men nu har vi miljöPANIK, och agerar efter ideologi som vi får in-bankat i medvetandet via olika medier kraft. Den som skriker högst, hörs mest.
Därför ska vi givetvis stoppa PREEM så dom bygger i annat land. Då smutsar dom inte ner HÄR, utan sannolikt i öststat med lösare miljöregler, och "Allt är frid och fröjd" för vi agerade efter ideologi.
SVERIGES utsläpp minskade.
Men globala då?
Förlorarna är ju miljön, och Svenska arbetstillfällen.

Men vi har ju PANIK, och tyvärr skriker många efter ideologiska beslut i just PANIK. Förhoppningsvis inte beslutsfattarna.

Re: Behåll dieselbilarna för klimatets skull.

Postat: tis 19 nov 2019, 14:52
av EjS
Av någon anledning har NOx börjat öka igen över Los Angeles. Kanske pga. fler dieselbilar men oavsett är NOx igen ett problem i storstäder trots adblue EGR osv.

Man kan fråga om en modern diesel är lika ren efter 10.000 mil (i USA tom. utan service) som ny.

https://www.google.dk/amp/s/www.latimes ... f_amp=true


Sent from my iPhone using Tapatalk