Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1347727
Tek2kale: Välj 6-kvadrat. Grejen är att det är tämligen ovanligt med 4-kvadrat i dag. Kolla t.ex på en Abiko-klämtång för kabelskor. Det finns inget klämläge för 4-kvadrat. Det är 6-kvadrat som gäller.
Visserligen kostar 6-kvadrat några ören mera, men du behöver ändå bara ett par meter, så det är "växelpengar" som det handlar om.
Jag har jobbat med detta i 25 år. Redan i början var 4-kvadrat ovanligt. På vårat jobb (En världskoncern på området) fanns det visserligen klämtänger för 4-kvadrat, men dom låg längst in, längst upp i verktygsförrådet och var sällan använda. Det var (och är) bilindustrin som envist höll sig fast vid 4-kvadrat. Du ser det knappast i någon installation i dag.

Ett tillägg om det intresserar någon. Det finns ju en färgkod på kabelskor och klämtänger för olika areor. 6-kvadrat är gul. 4-kvadrat är svart, om man skulle hitta någon.
#1347779
Även längden spelar in, finns nomogram att använda där längd på kabeln en avgörande faktor. Sen är det med 99% inte 250w heller utan fuskwatt då väldigt få ramper är ärligt specade och reläkablsge medföljer åtminstone det ena av dom 3-4 som inte kör teoretiska maxeffekten i spexen men rampen drar kanske Max hälften i verkligheten då ”250w” säljer bättre än 125w även om 125w lyser som förväntat eller något bättre medans ”250w” lyser som kattskit.
6mm2 skadar inte men 4mm2 kan räcka om man drar det kort.
Som en jämförelse har jag 10mm2 på 42A extraljus och skall dra VX egna reläkablage till takrampen XPR H21S på 18A. Detta är det som medföljer utan kostnad och fungerar då LED inte är spänningsberoende på samma vis som halogen sär man var nitisk med noll spänningsfylld fram till lampan.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]