Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av XC60T5AWDINSCRIPTION
#1375727
Jag renoverar en bubbla och där lägger jag nya golv omlott, både golvet och tunnelns fästplåt var plåtrena. Jag har förborrat golvplåtarna med 6mm hål och sedan målade jag både golvet och tunnelns fästplåts anläggningsyta med Volvos svetsprimer och la de omlott och försökte köra mig svets men det fäste väldigt väldigt dåligt. Även om vi borrade i tunnels plåt för att få plåtrent i 6mm hålet så funkade det sådär.
Har ni någon idé vad det kan vara som är fel. Ska jag exempelvis enbart måla ena plåtsidan innan man lägger plåtarna omlott och ska pluggsvetsa?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1375795
XC60T5AWDINSCRIPTION skrev: tis 21 apr 2020, 18:55 Jag renoverar en bubbla och där lägger jag nya golv omlott, både golvet och tunnelns fästplåt var plåtrena. Jag har förborrat golvplåtarna med 6mm hål och sedan målade jag både golvet och tunnelns fästplåts anläggningsyta med Volvos svetsprimer och la de omlott och försökte köra mig svets men det fäste väldigt väldigt dåligt. Även om vi borrade i tunnels plåt för att få plåtrent i 6mm hålet så funkade det sådär.
Har ni någon idé vad det kan vara som är fel. Ska jag exempelvis enbart måla ena plåtsidan innan man lägger plåtarna omlott och ska pluggsvetsa?
Varför ska man kludda med Svetsprimer? Jag renoverade vår bubbla med massor av nu plåt som jag svetsad. Målade 6 lager rostskyddsfärd och sedan underredsmassa utanpå. Lackade sedan hela bilen. Kom inte tillbaka en prick med rost trots en herrans massa år av pendlande i vinterns saltslask.
av XC60T5AWDINSCRIPTION
#1375799
Okej, ja bra fråga men tydligen så blir det någon kemisk reaktion när 2 obehandlade ytor punktas ihop har jag läst mig till men det kanske inte är nödvändigt med primer.
av MickeM
#1375920
Att begagnad motorolja skulle påskynda rost eller andra otrevligheter är en myt.

Vi har en gammal lastbil från 60talet stående.
Där öppna vevhusventilationen dushat ut oljedimma är den som ny. T.o.m orginallacken är kvar under olje/damm lagret. Övriga lastbilen håller knappt ihop, utom ramen runt motorn där div oljeläckor kladdat ner. Som ny!

Det stod en gammal PV bakom logen förr. Borta nu, men chassit höll knappt att flytta, men runt motorn där den oljats ner av läckor från B4Bmotorn var den frisk. T.o.m orginallacken.

Men jag tycker ändå inte man ska använda spillolja som rostskydd, när det finns så bra produkter relativt billigt som dessutom torkar ihop och sitter kvar. Oljans största nackdel är ju att den inte tål vattensprut. Den tvättas bort fort.
Invändigt, visst, men bör blandas med någonting som binder den. Onödigt krångel.
Häll begagnad motorolja i oljekanna och ha som universalsmörja utomhus istället. Rostiga cykelkedjor, när man borrar i grövre metall, rostiga grindgångjärn tex. Halvskaplig rostlösare om den får tid på sig. En slags återvinning.
Hamnar i naturen? Jo, det lilla man smörjer med gör ju det, men det gör den köpta smörjprodukten också....
Användarvisningsbild
av lennarte
#1375924
Fram till mitter av -60-talet var spillolja det enda som fans att tillgå som rostskydd. På den tiden var oljan svart av sot och det kanske gav bättre fäste. Jag köpte 1978 en Opel Rekord -59 för 400 kr där kamdrivningen i motorn gått sönder. Bogserade hem den och bockade den i garaget. När jag hissade upp framvagnen så böjade det droppa olja från balkar och tröskellådor. Denna bil var totalt rostfri under efter 19 år i vårt klimat (rullat i Halland och västra Småland) trots det då välkända talesättet "kör Opel och bli belåten, se naturen genom plåten". Denna modell var Sveriges mest sålda 1959, men det fanns inte många kvar 1969 och endast ett ytterst fåtal 1978. Denna bil (var faktiskt svensktillverkad) köptes som reservdelsbil (hade redan en Opel Rekord -59), men den "gamla" skrotades och den nya fick nya kamdrev...... :-) Denna kördes några år och fick oljebehandling ett antal gånger under åren och såldes 2009 till Tyskland. Då hade den stått oanvänd i åratal, men fortfarande 100% rostfri. Så visst gör olja nytta, mer än i motorn
av Rådlös
#1375927
Förr i världen, kanske 60 - 70 år sedan och mer fanns det personer som renade gammal motorolja och sålde den på nytt. Jag har en beskrivning på hur man renar den. Dock inte här (jag bor på två adresser). Men man hällde i kalk i någon form, mald eller mindre stenar, bränd eller släckt kalk (?) sedan fick det stå och småputtra i måttlig värme. Naturligtvis måste man filtrera den också, men hur det gick till minns jag inte nu. Kalken skulle i alla fall ha neutraliserat syrorna.
Bra eller dåligt? Så gick det till förr.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]